NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2012
Skrivet av: Britt Svensson skrivet 2011-10-11, 14:33
Hej Andreas
Du undrar om Petter Åkerblad och Mikael(Mikaelsson)Åkerblad kan vara släkt. Det kan dom kanske vara men det är inte något som jag har hittat någonting om. Åkerblad var ju båtsmansnamn för Moxboda rote,så det är inte säkert.
Jag undrar över var du hittat att Petter hette Andersson före innan han blev båtsman? Hustrun hette Margareta Andersdotter, men jag har aldrig sett något patronimykom på honom. Det är dock alldeles riktigt att en av han döttrar hette Brita Persdotter och är född i Harg 1766-07-05. Jag har inte följt henne, bara sett att 1784 var hon piga på Bruket. Utifrån det kan du kanske hitta något.
Om du går in och söker på Centrala soldatregistret, så kan du kanske få mer information om Mikael, som enligt dem var född 1767 död 1809-05-30. Du kan ju rekvirera hans soldatakt så får du kanske veta mer. Jag har gjort det med Petters akt men tyvärr fanns där inget om var i Bladåker han var född.
Kronobåtsman Petter Åkerblad är min mf ff mf f och jag har följt hans son Anders Persson Åkerblad som föddes 1761-01-08 i Harg och dog i Roslagsbro, Stockholms län 1846-11-15
Hör gärna av dig igen. Det vore roligt om vi har gemensamma anor.
MvH Britt