NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2012
Skrivet av: Andreas Lindblom skrivet 2011-10-10, 19:13
Hej!
Jag söker släktingar till mig som heter Petter(Peter) Andersson Åkerblad f.1719 i Bladåker och Michael Michaelsson Åkerblad f.1762? Jag fick släktboken av min pappas syssling som hade forskat på släktgrenar Ekström och Åkerblad hela släkten härstammar från Harg.
 
 
 Jag läste släktboken och bläddrade då hittade jag denna namnen som visste jag inte om Brita Persdotter Åkerblad och Petter Andersson Åkerblad. Släktboken står att Brita Persdotter var kusin till Michael Michaelsson Åkerblad f.1762 som är min ana släktled till mig. Jag försöker forskar släktträdet hur ser ut släktskapet Åkerblad båda kusiner. Jag hittade kyrkböcker på Harg församling i SVAR och hittade dem familjen Åkerblad då står där Brita Persdotter f.1766 och troligen födddes hon i Harg.  
 
 
 
Hans far Peter Åkerblad f.1719 i Bladåker och måste vara han bror till Michael Michaelsson Åkerblads far.  Brita Persdotter bor tillsammans med sina föräldrar Peter Andersson Åkerblad och Margareta Andersdotter, även det finns med bilden på Michael Åkerblad f.1762 ser ni?  
 
 
Hela släkten är ihop efternamn Åkerblad i släktgrenar. Han gifte sig med Cajsa Ersdotter f.1756-08-27 i Harg,Ekstolpen och död 1837-12-07 i Harg,Ekstolpen. De fick dotter Greta Stina Michaelsdotter Åkerblad f.1799-01-06 i Harg,Ekstolpen och död 1856-11-09 i Harg,Ekstolpen. Det är fattas födelsedatum på Michael Michaelsson Åkerblad f.1762 och troligen att föddes han i Harg också.  
 
 
 
De bosatte sig i Moxboda,Ekstolpen även Michaels kusin Brita Persdotter f.1766 och hans far Peter Andersson Åkerblad måste vara farbror eller morbror till Michael. Kanske ni vet något information om Michaels far måste vara heter Michael Andersson? eftersom Peter hade efternamn Andersson. Jag hittade ingen honom födelseboken på Harg 1762? Jag missade eller? Peter Andersson Åkerblad föddes 1719 i Bladåker så kan vara Michaels far eller mor föddes i Bladåker också som syskon till Peter Andersson Åkerblad?  
 
 
Jag försöker tittar på släktgrenar ihop med Britas far och Michaels far som är syskon men fattas lite bitar... mysterium! Jag är säkert på att Brita och Michael är kusiner som står i släktboken. Jag hittade dem i kyrkböcker på Harg 1787-1793 nr 120 Båtsman Moxboda,Ekstolpen: Hela familjen finns med bilden.  
 
Kanske vet ni något information om Britas far Peter Andersson Åkerblad och Michael Michaelsson Åkerblads far är syskon? Hoppas att någon av er som kan ge mig tips eller hjälper mig att hittar dem släkten Åkerblad? Om ni hittar Michael Michaelssons far som är syskon till Britas far Peter så kan jag skriva in mitt datbas på släktträdet!
 
Mvh
Andreas Lindblom
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/337670.jpg)