NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 april, 2011
Skrivet av: Björn Alnebo skrivet 2011-04-24, 18:58
Hej alla gräsölingar
Jag anknyter till historien om pigan Hedvig Catharina Björklund. Jag har nu skrivit rent alla dokument från riksarkivet, rättegångsprotokoll etc, och jag har även fått tag på nuvarande ägaren till huset på Fårön där att utspelade sig. Planerar att besöka detta inom kort.
 
Det finns även en mängd andra personer som figurerar i historien, Här behöver jag hjälp för att fylla ut händelseförloppet, namn och andra intressanta data. Året är 1841.
 
Huset ägdes av Capitenen Schröder och hans hustru, Vad heter dom egentligen, I HFL står bara att fastigheten ägs av Capitenen, inget om att de bodde där. Lite mystiskt. Kan någon reda ut detta?
 
Hedvig erkände sitt brott för Comminister Ström. Präster brukar vara väl dokumenterade. Kan någon beräta mer om honom?
 
Hedvig råkade i olycka av grufarbetaren/drängen Carl Ylin från Herräng/Widö, 26 år. Någon som vet mer?
 
Obduktionen företoga av Prov. läkaren N. J. Sommelius. Vet någon något om honom?
 
Krono Länsman Öberg häktade Hedvig. Vad hette han mer?
 
Frösåkers Häradsrätt sammanträdde i Hammarby Gästgifwargård. Finns den kvar?
 
Det finns fler frågetecken, en lång rad nämndemän och en domare men jag återkommer kanske om dessa.
 
Behöver även lite illustrationer. Fotokonsten var ju inte uppfunnen än, men byggnader och platser finns kanske kvar?
 
Om planerna går i lås kommer allt att sammanställas i en lite skrift, vi får se...
 
Tacksam för all hjälp!