NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-14
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 1999-08-05, 21:32
Hej!
 
Jodå, Malin och Margareta är systrar. Något utöver det jag tidigare meddelat om deras föräldrar har jag inte.
 
Beträffande Mats Andersson kan jag bidraga med följande ur Gräsö personaliebok. Men den har du väl läst.
 
Matz Andersson från Söderboda. (fader till dher näst till förene aflidne Bonden Anders Matsson) är föd uti Simmundö By i Börstil År 1680, af ärlige och kristelige föräldrar, fadren i lifstiden ärlige och beskedelige Bonde Anders Hansson därsammastädes och modren gudfrucktiga och dygdesama hustru Karin, hwilcka efter den natur:, befordrade honom straxt till den gudeliga gåwan det h. dopet, hwarpå han blef delacktig af Christ dyrt wundne förbund antecknad i helgonnes ... flyttade äfvenså ... därefter hit till gräsö och under dess upwäxande förde honom till dygd och ärbarhet och lärde honom sanna kristendomsstycken. 1703 trädde han uti ett kriste: ägtenskap med sin för detta afsomnade k. hustru i lifstiden ... och dygdesamma Anna Larsdotter, med henne han sammanlefwt 42 år, blifwit wälsignad i hennes ägtenskap med 10 Barn, 2 s. och 8 döttrar af h:ka begge sönerna och 5 döttrar för honom äro döda och 3 döttrar ännu lefwa. 1745 förlorade han genom döden sin k. hustru och har altså uti 21 år lefwat i änklingestånd - dock städse haft at gagna sig af en god hälsa och som han fört ett nycktert och förnuftigt lefwerne, så har herren ock förlengt hans tid till en hög ålder. Han hade nyl:n måst se sin ände son genom döden blifwa tagen från dänna werlden, då herren täcktes kalla honom efter låta hans timglas utrinna att samla honom till hans fäder, då han d. 18 Januarij fick dödsposten och kallas hem från denna werlden in uti ewigheten och innan på stunden stilla ock sacktel:n skildes hädan. Sedan han på denna onda och bedregel: werlden hade wandrat 86 år.
  Testam. är till kyrckan gifwit 2 daler och till de fatt. 1 daler.