NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 augusti, 2010
Skrivet av: Jarl Teljstedt skrivet 2010-01-03, 23:18
Hej Monica!
 
Och tack för dina upplysningar Min Mormor var Frida Matilda född 1875.  
 
Det är mycket intressant att han benäms gossen Johan Theodor Wenngren. Det jag hitils kan tyda är följande:  
Stämd till Trödge Härads Rätt av f.d............ Johan .......
Andra raden kan jag ännu inte tyda. Sista radens slutkläm barnuppfostringsfodrings.....o.s.v

 
Det verka som om någon fosterfar el.dyl. gör anspråk på hans arv för kostnader han haft för Johan Theodor uppfostran. Därför vore det ytterst intressant att få ta del av domböckerna. Namnet Wenngren tyder på att det någonstans finns uppgifter om vem han egentligen var. Pettersson var säkert fosterfaderns namn. Jag Goglade på födelseort Sthlm Källan och fick hänvisningar till en av Anders Fogelströms Staden böcker, så det blir till att läsa om den. Kommer man till källan i ordets rätta bemärkelse så borde man där kunna finna diarier över gossebarnen.
Det är intressant att Johan Theodor vid sexton års ålder erhåller ett arv. (Vem är välgöraren?) Det måste vara det arvet som min moster Märta tolkade som ett underhåll från en adelsman. Hon nämnde även ättens namn, men det får jag nog hålla det för mig själv tills jag kommit lite längre i mina efterforskningar. Som jag har tolkat ordningsreglerna här på forumet så ska man inte hänga ut någon i onödan.
Men som sagt var Ingen rök utan eld Finns det någon som kan tipsa mig om vad Stockholms Källan var för någon inrättning, och var man kan finna deras diariehandlingar.

(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/250308.jpg)
Johan Theodor Pettersson i folkmun benämndes han Greven