NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-07
Skrivet av: Ewa Holmgren skrivet 2003-02-25, 10:49
von Boda
 
Soldaten,skräddaren Anders Persson Rörbom föddes 2 juli 1746 i Ekeby församling enl Alunda hfl. När jag tittar i Ekeby hfl står: 1 juli föddes pigan Margareta Persdotter barn som .2 Örns lilla son som nämndes Brita (?), faddrar ,,,, samtliga från Väskinge. Det är väldigt rörigt skrivet ser ut som att ”2  Örns lille son” är ditskrivet efteråt.
Soldat Per Örn lämnar 3 augusti 1746 12+6 öre till kyrkan. Per Hansson Örn är gift med Maja von Boda som är född 1720 i Skäfthammar enl Ekeby hfl, hon finns inte med i Skäfthammar fb som dock har en lucka i början året. Per och Maja får enl Ekeby kyrkböcker minst åtta barn tillsammans.Per Örn dör 1757 i Stralsund, Pommern och Maja gifter om sig med soldat Per Larsson Lindgren f 1730 i Skäfthammar, de bor i Jom, Ekeby.  
Lars Andersson i Ovanby, Ekeby o h h Catharina von Boda är flera ggr ömsesidiga dopvittnen. Catharina finns sedan i Ekebys första hfl med som hustru till Michel Ersson f 1724(?) i Alunda socken, de bor då i Ekeby by och Catharina är enl hfl född 1708 i SKäfthammar församling. Har inte hittat henne heller. Andreas von Boda får en dotter 1707 med hon har inget namn ant i fb.
 
Anders Rörbom o h h Birgita Andersdotter f 9 juni 1750 i Alunda församling bodde på Glottsta torp. Anders syskon Magdalena f 6-7- augusti 1750 och Elisabet f 25 april 1758 är dopvittnen till hans barn.
 
Nu till min fråga: i Ekeby KR står 28 augusti 1748, testamente efter von Bodas enka kan det möjligen vara Andreas von Bodas hustru ELisabeth Rydenia (som jag inte hittat i Skäfthammars böcker efter 1728 då hon är dopvittne till Per Ros barn)och vet någon ifall Andreas o h h Elisabet flyttade från Skäfthammar till Ekeby. Eller fanns det flera familjer von Boda i Ekeby.
 
 
/Ewa Holmgren