NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-30
Skrivet av: Barbro Maijgren skrivet 1999-11-28, 13:22
Stig,
tack för svar. Det är en stor tillgång för oss med rötter på Tjörn att Du delar med Dig av Ditt kunnande och Din dokumentation!  
 
Truls Nilsson i Hovlanda har enligt bl a dombok 1767-05-27 fyra barn, Rasmus i Röra, Karin gm Gullbrand Persson i Tjärna, Helga gm Arvid Andersson i Rönnäng samt Kerstin gm Knut Larsson i Sunna (hans första gifte). Så därifrån kommer nog inte min Marit Trulsdotter.
 
Eftersom Jon Carlsson och Lars Dyresson köper varsin halva av hemmanet Korsvik på Klåverön, har jag försökt finna en anknytning mellan Lars Dyresson och  Marit Trulsdotter.  
 
Lars Dyressons far, Dyre Helgesson i Fossa, har en bror, Truls Helgesson, som 1727 gifter sig med Anna Påvelsdotter på Gullholmen, Morlanda (O). Jag har dock inte hittat någon dotter med namnet Marit bland barnen.  
 
Jons son Jacob Jonsson övertar Lars Dyressons del av Korsvik och lever där (om jag minns rätt) till sin död. Lars Dyressons oc h hustrun Marit Eriksdotters 1/4 dels hemman i Kuballe V, köps 1754 av Hans Eriksson i Mölnebo.
 
Hälsningar  
Barbro