NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-13
Skrivet av: Bo Öberg skrivet 2007-02-19, 21:24
Om Anna Matsdotter igen.
 
Hej Anders!
 
Det är tvivelsutan Jan Klassons syster Kristina Klasdotter som Anders Matsson var gift med som du säger, även om hon föddes 1756-01-19 i Nyby i Stavby och inte 1755 (familjen flyttade från Ubby till Nyby innan dottern Anna föddes 1751). Det bevisas av att Anders och Stina flyttade till Lysta i Hökhuvud och då hade med sig svärmodern Karin Andersdotter, Stinas mor. (Karin flyttade ju sen tillbaks till sonen Jan Klasson i Barkö, och Anders och Stina flyttade till Risinge i Hökhuvud.)
Det verkar tyvärr inte vara så mycket som går att lita på i Börstils kyrkböcker de här åren.  
I födelsenotisen för Jan Klassons och Anna Matsdotters dotter Stina 1780-02-26 får modern heta Anna Andersdotter. När grannen Hans Matsson får en dotter Stina en dryg månad senare sägs modern heta Anna Matsdotter(!) men i HFL heter hon Stina Jonsdotter. (Hans Matsson och Anna Matsdotter är f.ö. faddrar till varandras döttrar, vilket skulle kunna indikera att de är syskon. Hans Matssons föräldrar var Mats Ersson och Anna Matsdotter i Barkö - var och varannan verkar ha hetat Mats...)
 
En sak till slog mig, och det är hur de döpt barnen.
Anders och Stinas första dotter heter Stina, den andra Katarina/Karin, första sonen Mats (men andra Jan!).
Jans och Annas heter tvärtom, första dottern Katarina, andra Stina, första sonen Klas (men andra Jan!). (Vet inte om möjligen någon Klas eller Jan gått till sin skapare vid späd ålder.)
De tycks alltså ha följt gängse norm att döpa första dottern efter farmor och den andra efter mormor. Om det stämmer skulle Anna Matsdotters mor heta någon variant på Stina, liksom den Kerstin/Kristina Persdotter vi hittat.
 
Jag vet inte hur vanligt det var att gifta sig med varandras syskon, men det förekommer ju än idag, så varför inte. Med tanke på att utbudet bör ha varit betydligt mindre på den tiden kan det inte ha varit ovanligt.
Själv har jag inte följt upp syskon så noga så jag har inte nån statistik över det, men jag har t.ex. en änkling och en änka som gifte sig, och ett par år senare gifte sig änklingens son med änkans dotter.
I mitt material på 2600 personer finns dock ingen äldre barnaföderska än 47 år, vilket ju också fick dig att tvivla från början.  
Så jag skulle nog sätta en krona eller två på att Jans syster gift sig med Annas bror.
 
Hälsningar Bosse Ö