NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-23
Skrivet av: Lars Törneskog (Larst) skrivet 2001-02-02, 23:00
Hej Torbjörn!
 
Tack för dina tips. Min ana är Anna Ersdotters och Per Setterbergs dotter Maria Elisabeth (Maja Lisa). Problemet för mig har varit att jag inte hittade Maja Lisas föräldrar, vilket jag nu som synes gjort. Maja Lisa kom till Danmarks sn från Börje sn år 1803 och var piga, innan hon gifte sig i Danmarks sn 1807-10-11 med Jan Olsson, f. 1784-06-10 i Bärby, Danmarks sn. Jag har ej hittat henne i Börje sn, skall dock göra en ny koll. I alla husförhörslängder för Danmarks sn anges hon som Maria (Maja) Setterberg eller Persdotter samt att hon var född 1780 i Näs. Jag fann henne inte i födelseboken i Uppsala-Näs förrän jag i bouppteckningen efter henne fick uppgiften att hon hade dubbelnamnet Maria Elisabeth. Då hittade jag henne som född 1777-12-11 i Sätra, Uppsala-Näs. Hon dog 1852-01-28 i Nybygget, Söderby, Danmarks sn. Hennes faddrar var Herr landsfiskalen Anders Blomberg, hustrun Anna Maria Lundberg, drängen (något namn anges ej) jungfrun Elisabet Dahlman i Sätra. Systern Anna Greta, f. 1780-07-30 hade följande faddrar: Rusthållaren Per Persson och hans hustru Brita Persdotter i Lörsta, fjärdingsmannen Per Olofssons son Olof i ?, bonden Erik Olofssons dotter Brita från Sörby. Som synes inga intressanta faddrar som för bakåt mot modern Anna Ersdotter.
 
I vigselboken anges modern Anna Ersdotter som född i Bälinge och Ulfva (Ulva) (Uppsala-Näs C:2 för år 1774). Någon giftoman anges ej. I U-N hfl AI:4 sid. 130 och AI:5 sid. 66 anges Anna Ersdotter som f. 1745 i Bälinge. Hon eller maken finns inte på annat ställe i AI:4 före vigseln, såvitt jag kan finna. Några föräldrar finns inte med och de har varken dräng eller piga. Jag vet ännu var Anna och hennes make dog. Avser dock att följa spåret över Åkerby sn enligt ovan. Jag får återkomma om jag hittar något.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Törneskog