NULL Skriv ut sidan - Bro

Anbytarforum

Titel: Bro
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2014-06-08, 18:56
Hej Jan!
 
Du påstår inte rent ut att Eva Johanna är dotter till Jacob Ahl, men det är det intryck jag får av formuleringarna i din fråga ovan. Vad är det i så fall som får dig att tro det. Vad jag kan se, talar det mesta för att Jacob Ahl inte är far till Eva Johanna.  
 
I Eva Johannas födelsenotis (Sigtuna, Sankt Olof och Sankt Per CI:3, s 195) finns ingen uppgift om faderns namn. Däremot står det i vad som ser ut som ett senare (odaterat) tillägg, att modern Johanna Fredrica Sjöberg vid Lövstaholm blivit trolovad med soldaten Ahl på samma ställe.
 
Det som gjorde att jag började undra var att Eva Johanna såvitt jag har sett inte får något patronymikon när hon lämnar föräldrahemmet. Det naturliga - om hon verkligen varit dotter till soldaten Ahl - hade varit att hon då kallades antingen Jacobsdotter eller Ahl, men istället står hon i husförhörslängderna bara som pigan Eva Johanna (Odensala AI:9, s 16 ; Odensala AI:10, s 21). Det är svårt att tolka detta på annat sätt än att hennes far var okänd.
 
En intressant fråga är vidare var Jacob Ahl fanns vid den tid då Eva Johanna avlades. Eva Johanna föddes 1814-02-12, och konceptionen bör alltså ha ägt rum ca nio månader tidigare, d v s i maj 1813. Enligt husförhörslängden (Sigtuna, Sankt Olof och Sankt Per AI:5b, s 108) inflyttade Jacob Ahl från Hjälmseryd i Småland först 1813-10-01, vilket bekräftas av att utflyttningsattesten från Hjälmseryd för Jacob och dottern Beata är daterad 1813-09-04 (Hjälmseryd AI:7, s 87). Att det varit något samröre mellan Jacob och Johanna Fredrica före oktober 1813 verkar alltså högst osannolikt.
 
Jacob och Johanna Fredrica gifte sig först 1815-01-01 sedan lysning hade skett 1814-11-11 (Sigtuna, Sankt Olof och Sankt Per EI:1, s 33).  
 
Hälsningar
Hans Olof