NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2011
Skrivet av: Andreas Lindblom skrivet 2011-10-04, 17:33
Hej!
Jag söker mina förfäder som kommit ifrån Blidö som härstammar men hittade jag denna boken släkten som fick jag av en släkting. Boken som heter bland fiskare och småbönder på Rödlöga, som är mina släktingar finns med boken och härstammar från Rödlöga innehåller om hela släkten Engström och Ingman,Nordström, överallt efternamn. Jag läste några radera då står där att mina förfäder som heter Sven Matsson f.1777-10-12 i Blidö och död 1817-05-19 i Blidö. Hans far skulle hetat Fågel och kommit från Estland med sju livegna flyktingar, varav en, sven far stannade på Rödlöga som utdrag från denna boken står om Sven Matsson och hans far Fågel.  
 
 
Hur ska hittar jag information om härstammar från Estland och hur kommer sig att åkte de till Blidö som stannade där? Sven Matsson 1777-1817,Svenska Högarna,nära Blidö?  
 
 
 
Sven Matsson gifte sig med Stina Jansdotter f.1765-01-16 i Blidö och död 1838-10-06 i Blidö. De fick tre barnen som heter Anders Svensson Sjögren f.1801-07-24 i Blidö och död 1886-04-04 i Blidö.
Johan Svensson f.1803-11-21 i Blidö och död 1894-12-08 i Blidö.
Erik Svensson Engström f.1806-10-11 i Blidö och död 1877-10-16. En av dem sonen som härstammar från efternamn Engström: Erik Svensson Engström till mig, förfäder.
 
 
Det gör mig mycket nyfiken hur hamnar Fågel till Blidö från Estland och det finns någon information om uppgifter Sven Matssons föräldrar? Det är roligt att det mina förfäder kommer ifrån Estland fram till Blidö och det stannade de på Blidö och Norröra som släkten Engström och Ingman bosatte sig där! Hoppas att någon som ni vet om denna familjen flyttade från Estland till Blidö och kanske ni har några uppgifter om far Fågel?
 
Med vänliga hälsningar
Andreas Lindblom