NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-05
Skrivet av: Lars Törneskog skrivet 2000-05-21, 20:59
Sonja!
 
Jag utgår ifrån att du sett mitt svar ovan av den 2 maj 2000, där det framgår att jag inte vet vem som Johan Andersson Lindström köpte gården av, mer än att Fredrik Larsson bodde på gården före Johan L. Med de släktskap som du redovisar så är det mycket sannolikt att Fredrik L. var ägare som du säger. Din hypotes att det kan finnas något släktskap mellan Fredrik Larsson och Johan Lindström eller hans hustru Stina Lovisa Andersdotter är mycket intressant. Nedan följer en kort redogörelse beträffande deras föräldrar.
 
Beträffande Johan Lindströms födelsedatum så är han född år 1808-08-27 i Skornome i Hagby sn. Det framgår av Hagby C:3 1808 nr. 10. Troligen har en präst gjort en felöverföring och år 1807 följer Johan i alla hfl, förutom de första.
 
Johan Lindströms föräldrar var Anders Jansson, f. 1769-05-03 i Hällby, Gryta sn (C) och Anna Cajsa Andersdotter, född 1779 i Hjälsta sn (C). Henne har jag inte funnit i Hjälsta, men i hfl anges hon som född där. Anders Janssons föräldrar var Johan Larsson, f. 1725 i Gryta sn och hans hustru Malin Jansdotter, född 1724 i Balingsta sn (enligt hfl, men har ännu inte funnit henne i Balingsta). Johan Larssons far var Lars Michelsson, f. 1700, bosatt i Hällby, Gryta sn (Gryta AI:2, kort 1/5, s. 14 och kort 4/5 sid. 121).
 
Johan Lindströms hustrus namn är, som du så riktigt har påpekat Stina (Christina) Lovisa Andersdotter. Beträffande namnet hade jag i mitt tidigare inlägg tydligen tittat på hennes mors  förnamn. Hon var född 1810-05-13 (Balingsta C:3, 1810 nr. 6). Hennes föräldrar var Anders Andersson, född 1770 (datum anges ej i hfl). Tidigare har jag inte kunnat tyda var han var född, men när jag nu studerar mina fotokopior av Balingsta AI:7 sid. 58 och AI:8, kort 2/3, nr. 42, sid. 70, så tror jag att det står Vänge. Hennes moder var Maja Stina Waltin, f. 1774-09-26 i Balingsta by. Beträffande hennes far så vet jag ingenting om hans föräldrar. Maja Stina Waltin föräldrar var Christian Waltin, född 1745 i Giresta (enligt hfl, har dock inte hittat honom där) och hans hustru Hedvig Lundblom, f. 1754 i Åker (enligt hfl, har dock inte hittat henne där).
 
Möjligen är det Anders Andersson, f. 1770 i Vänge? som är lösningen på din intressanta hypotes. Har du födelseboken hemma avseende Vänge år 1770 så vore jag tacksam om du kunde titta efter.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars