NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-05
Skrivet av: Lars Törneskog skrivet 2000-05-02, 23:18
Sonja och Göran!
 
Göran!
Tack för litteraturtipset. Jag har hittills bara haft tid att bläddra igenom boken på biblioteket här i Västerås. Tyvärr är det ett referensexemplar som ej får lånas hem. Av vad jag hittills sett så tror jag att jag kan komma att ha nytta av den. Men den är även intressant i övrigt som ett dokument över bygden.
 
Sonja!
Tack för dina nya upplysningar. Det var intressant med det köpebrevet som du tog upp, bl.a. med korpralen L. Waltin. Jag vet för närvarande inte vem det var men troligen ett barnbarn till den av mig nämnde Christian Waltin. Jag håller för närvarande på att utreda ättlingarna till Christian Waltin, men som du vet så tar det för närvarande ganska lång tid att få hem kort från SVAR. Jag återkommer så snart jag vet mer.
 
Jag har också sett att en son till Anders Lundblom, f. 1755, nämligen Anders Johan Lundblom, f. 1783 i Balingsta sn, var gift med en Brita Stina Bodin, f. 1781 i Balingsta sn. Du nämner också att Jan Bodinsson hade en fosterdotter som kallade sig Bodin, men han hade också en fosterson Carl Otto Waltin, f. 4.6 1836 i Häggeby sn (C). I Vänge AI:12 nr. 123 anges att han vill heta Bodinsson. Han kom från Skokloster 1850 och flyttade till Uppsala år 1855. Jag har också hittat att min släkting Johan Lindström hade Augusta Charlotta Waltin, f. 1843 i Häggeby sn (C) (Vänge AI:12, nr. 185 och AI:13, nr 197), på sin gård. Där kallar hon sig inte Bodin. Hon flyttade vidare till Ramsta sn (C) år 1857.
 
Har också sett en släkt Bodinsson i Balingsta, nämligen mjölnaren Lars Bodinsson, f. 1785 i Balingsta (Balingsta AI:8, s. 77). Jag tror att man kan hitta honom i Tegens bok.
 
Det finns således en hel del att utforska avseende Bodin, Bodinsson, Lundblom och Waltin.
 
Jag vet inte vem som var säljare till gården i Vänge, som i senare hfl har beteckningen Väsby nr. 1, 1/4 mantal. Enligt Vänge AI:10 nr. 128 så är bonden Fredrik Larsson, f. 1801, med familj överstruken och ersatt av Johan Lindström med familj. Huruvida Larsson var arrendator och därför flyttade eller om han var ägare till gården vet jag tyvärr ej.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Törneskog