NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-05
Skrivet av: Sonja Färeby skrivet 2000-04-26, 12:58
Till Lars Törneskog
 
Hej!
 
Jag har funderat lite över var jag sett konstellationen Bodin, Bodinsson och Waltin tidigare och slutligen kom jag på det. Det är i ett Salubrev från 1837 där min morfars mormor och hennes bröder säljer 1/2 mtl i Skornome i Hagby socken till Anders Ersson och Catharina Andersdr i Skornome.
 
I Salubrevet 1837 23/1 är de förutvarande ägarna uppräknade:
Eric Bodin ohh Maja Lisa Ersdr
Anders Pettersson i Skälsta ohh Maria Ulrica Andersdr (mfmf o mfmm)
Skomakargesällen Per Gustaf Bodin
 
Försäljningen godkändes 30/1 1837 av bonden Johan Bodinsson i Bärby (halvbror) och Corpralen L. Waltin.
 
Det är tydligt att det rör sig om ett arvsskifte. Deras mor Ulrica Granvik avled 1837 hos Johan Bodinsson i Vänge. Varför barnen tar efternamnen Bodin och Bodinsson vet jag inte. Det finns en släkt i Nederbodarna i Ramsta som använder namnen.
 
Är L. Waltin möjligen gift med en syster till Johan Bodinsson. Han hade två helsystrar Eva Andersdr f 1803 Dalby och Charlotta Andersdr f 1805 Dalby. Deras far hette Anders Jonsson och kom från Ännesta i Dalby.
 
Vet du vilka dina släktingar köpte Väsby av? I början av 1700-talet ägdes Väsby av Per Thomasson f  1683 Uppsala Näs, d 1753 Väsby, Vänge. Per Thomasson var min ff fm mm mf.
 
Hälsningar
 
Sonja Färeby