NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-05
Skrivet av: Lars Törneskog skrivet 2000-04-20, 22:21
Sonja!
 
Tack för dina upplysningar.
 
Christian Waltin och hans hustru Hedvig Lundblom (bror till Anders Lundblom, f. 1755) är min mfffmmf resp -m.
 
Även jag har intreeserat mig för Johan Bodinsson. Orsaken är den att jag härstammar från Christian Waltins dotter Maja Stina Waltin, f. 1774-09-26 i Balingsta by. Hon gifte sig med Anders Andersson, född 1770 (jag vet inte var). Han var bonde i Frövi, men dog där redan 1811-04-13. Efter hans dödsfall kom dottern Maja Stina Andersdotter, född 1810-05-13 i Frövi, Balingsta sn (min mfffm) som fosterdotter till sin morbror Carl Fredrik Waltin, f. 1779-10-17 i Balingsta by, och hans hustru Charlotta Dahlbäck, f. 1779-10-05 i Livland, Långtibble, Vänge sn (C). Efter Carl Fredriks död så bodde hon kvar som fosterdotter hos Charlotta och hennes nye make Johan Bodinsson. När Johan Bodinsson var bonde i Wallby, Hagby sn (C), så arbetade som dräng på gården Johan Andersson Lindström, f. 1808-08-27 i Skornome, Hagby sn (min mffff). Han gifte sig år 1833-01-01 med Bodinssons fosterdotter Maja Stina Andersdotter. De bodde hos Bodinsson i Wallby, Hagby sn och föjde med Bodinsson till Bärby, Vänge sn (C) när han flyttade dit år 1835. År 1841 flyttar Bodinsson med hustrun till Kjörlinge medan fosterdottern Maja Stina Andersdotter och hennes make Johan Lindström flyttar till en egen gård alldeles i närheten av Kjörlinge, nämligen Väsby, Vänge sn. Den sistnämnda gården ägs idag av en ättling till Johan Lindström.
 
När det gäller Bodarna i Balingsta så är det nog det som man idag hittar på kartan som Fröviboda. Det stämmer ganska bra då Bodarna är placerat vid Frövi i hfl.
 
Ovan i min fråga ang. inspektorn Anders Lundblom och hans familj så angav jag att de kom från Sholm år 1760. Det står med största sannolikhet enbart Holm, som måste vara Holms sn (C). Jag håller på och undersöker det.
 
Återigen ett stort tack för dina upplysningar.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Törneskog