NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-03
Skrivet av: Susanne Åkerfeldt skrivet 2001-11-16, 18:33
Hej Solveig Johansson! Ibland dröjer det lite länge innan man hinner kolla sitt material .... Den 1 juni 2000 svarade du mig i samband med en annan fråga om soldaten Mårten Jansson Skog, soldat rote Skoby nr 101 Alunda och uppgav uppgifter ur soldatregistret för denna min ana. När jag tittar på uppgifter jag fått av Carl-Evert samma datum (under Tuna), där Mårten Jansson Skog ingår som en ana - inställer sig frågan om vi verkligen talar om samma soldat Skog??
 
Min Mårten Jansson Skog uppges enligt Carl-Everts uppgifter vara född 1686 (db) eller 1694 (Stavby HFL) i Årby Rasbo-Kil, som son till trädgårdsmästaren Jan Larsson där. Enligt soldatregistret skulle Mårten Jansson Skog vara född 1687 i Alunda. Enligt dödsrunan blev han soldat 1709 och var med i norska kampanjen. Enligt soldatregistret var fadern Johan Eriksson och Skog blev soldat 1720. Nog för att det kan finnas olika uppgifter om födelsedatum etc, men uppgiften om norska kampanjen kan väl knappast vara tagen ur luften? Och det är väl Armfeldts fälttåg 1718-1719 som avses? Kan det inte vara så att min soldat Skog - som så många andra som frös och svalt i de jämtländska fjällen - blivit hemförlovad och en ny soldat Skog antogs 1720? Bara en tanke, som jag ville testa på er som kan mer om soldatforskning än jag! Mvh Susanne