NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 oktober, 2007
Skrivet av: Gunnar Larsson skrivet 2007-03-19, 21:42
Amanda,
några tillägg till det jag skrev tidigare.
Jag har letat fram en släktutredning gjord av Monica  Kumlander i Västerås beträffande Ture-släkten från Brunnby.
Ture Persson var gift med Karin Olofsdtr från Ål, Västerlövsta. Hon blir omgift med ryttaren Bengt Tomasson. Tures son Erik blev präst i Huddunge med namnet Brumbelius. Den andra sonen Johan Turesson, död 1673 gift med Karin Andersdtr ca 1632-1708. Hon var även gm Johan Eriksson och Lars Persson. Johan Turessons son Ture, död 1732. Han var gift med Kerstin Johansdtr, 1706-74. Deras döttrar Kristina och Elisabet blev gifta med bröderna Per och Erik Olofsson i Brunnby, alltså Olof Perssons söner som dom var avlägset släkt med. Kristina var gm Per och Lisa/Elisabet med Erik Olofsson. Erik och Lisa fick sonen Johan.
Lisken/Elisabet Turesdtr, f 1705 i Brunnby + 1773 i Högsberga var gm Johan Ivarsson 1690-1765. Hans föräldrar var Ivar Matsson från Latebo, Fröslunda i Altuna sn, senare Högsberga och Anna Nilsdtr, ca  1657-1744.
Ivar var son till Mats och Kerstin Eriksdtr. Mats var bonde i Fröslunda. De fick även dottern Anna. Efter Mats död gifte Kerstin om sig med Mårten Kristoffersson bonde och uppbördsman i Latebo. De fick dtr Elsa f ca 1642.  
Kerstins far var Erik Olofsson. Om honom har jag noterat: Bonde på Västergården, 9 öresland, Fröslunda, Altuna sn. Sexman 1620. Nämndeman t.o.m. 1630. Med i mtl till 1643. Sålde Västergården till Mats Hansson som i sin tur överlät den till kaptenen Mickel Olofssons hustru i Olsta, Irsta sn. Vid försäljningen av Västergården tog Erik undan 1 öresland till ett torp, Latebo, som han sen bodde på.
 
Mvh
Gunnar