NULL Skriv ut sidan - Alsike

Anbytarforum

Titel: Alsike
Skrivet av: Ingegerd Björkman skrivet 2012-11-21, 17:28
Hej alla glada släktforskare!
Jag har fått ett verkligt huvudbry och vet inte riktigt var jag ska ställa min fråga.
Provar därför här.
I Hfl AI:2 1806-1819 på pag.38 bor torparen Jan Olsson född 7 aug 1766 på torpet Myrdal med sin familj.
När jag hittar honom i födelse-dopboken,LI:3 pag 357, heter hans far Johan Persson och modern Brita Ersdotter. Han föddes på torpet Myrdal.
Den 23 april 1766 föddes en annan Johan på torpet Myrdal vars far heter Olof Jansson och modern Maja Jansdotter.
Mitt problem är att klura ut om den som fört boken i början av 1800-talet har blandat ihop dessa två Johan.
Johan Persson flyttar med sin familj någon gång under åren 1767-1776 till torpet Hårdvallen.  
När Johan f.7/8 är 11 år gammal dör hans mor Brita Ersdotter. Fadern gifter efter sju månader om sig.
Tyvärr saknas ju Hfl. före 1792 så det går ju inte att kontrollera vem som var vem av dessa två Johan.
1779 dör Olof Jansson på Myrdal endast 35 år gammal.
Jan/Johan Persson blir 60 år och dör 1790. Han står då som inhyses på torpet Johannishus.
Kan det vara så, att när den Johan som föddes 7 aug. tog efternamnet Olsson när han flyttade in på torpet Myrdal som vuxen. Kanske han kommit på kant med sin biologiska far???
Hjälp mig att tänka rätt, ber Ninni.