NULL Skriv ut sidan - Soldaten Gabriel Skeppstedt

Anbytarforum

Titel: Soldaten Gabriel Skeppstedt
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2002-02-24, 12:43
Hej Jan!
 
Vid en hastig titt i Nyköping-Oxelösunds släktforskarförenings QA-register fann jag följande uppgifter om Gabriel Skeppstedt (jag hoppas att det är rätt Gabriel, vilket är svårt att veta då du inte uppgett några årtal i din fråga...):  
Gabriel Skeppstedt gifte sig 1779 10/10 i Gryt sn med pigan Maria Katarina Andersdotter i Solberga. Han anges vara soldat för Skeppets rote, vilket säkerligen ska vara Skeppsta (det korrekta rotenamnet finns givetvis i hfl för Björnlunda, vilken är skaplig för den här tiden).
Vid Kvarntorps soldattorp i Björnlunda föddes 1781 1/3 Gabriel Skeppstedts och Maria (inte Maria Katarina, men det senare namnet kan ju förstås ha blivit bortglömt) Andersdotters son Per. Modern uppges då vara 24 år gammal.
I Björnlundas dödbok saknas Gabriel Skeppstedt, men han torde vara död eller bortflyttad före 1792, då det finns en ny soldat (Lars Skeppstedt) på roten.
 
Jag hoppas du har någon användning av uppgifterna, som givetvis bör kontrolleras. Tyvärr innehåller QA-registren en del underligheter.
 
 
Mvh
Camilla Eriksson