NULL Skriv ut sidan - Olofsson, Abraham, f 1758

Anbytarforum

Titel: Olofsson, Abraham, f 1758
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2009-03-10, 08:57
Oj, vilken gammal tråd!
Jag håller på med en städning av forumet och det kan väl vara på sin plats med en uppdatering...
Låt mig börja med att besvara två av mina frågor i mitt ursprungliga inlägg: ja, Abraham Olofsson (1759- 1804) var född i Hartsö, Bälinge och ja, hans mor Ulrika Hartzell kallas Larsdotter vid sin död 1776.
 
Olof Dahlström var i livet ännu 1765 23/6, då Ulrika nedkom med den utomäktenskapliga dottern Helena Kristina i Bälinge. I födelseboken noterades: Modren, Ulrika Larsdotter, jaktvisitören Olof Dahlströms hustru, säger sig vara hävdad av korpralen Karl Vretholm (Bälinge C:3). Karl Vretholm frikändes av häradsrätten och Ulrika absolverades Dominica Septuagesima 1766, dvs 26 januari. Jag har inte studerat häradsrättens dom för mer detaljer kring denna affär.
Olof Dahlström var dock död innan 1772 29/11 då Ulrika gifte om sig i Bälinge med skräddardrängen Per Andersson i Unakroka. Deras dotter Anna Elisabeth föddes 1774 5/10 i Gropstugan, Bälinge.
 
Möjligen var Olof Dahlström identisk med jaktbåtsmannen Olof Månsson på Dalarö som begravdes 1766 26/8 efter att i huvudsvaghet ha avhänt sig själv livet. Denne anges dock i dödboken vara 45 år gammal, vilket inte stämmer med min Olof Månsson Dahlström. Dessutom begravdes närmast därefter, 24/11, klockaren Måns Persson, och man skulle ju kunna tycka att prästen borde ha gjort en notering ifall fadern dog närmast efter sonen. Omständigheterna kring Olof Månssons död diskuterades vid ett urtima ting, så uppenbarligen har jag en del domböcker att läsa framöver!