NULL Skriv ut sidan - Lotta Svärd, Husby, och maken Per Gustaf Jansson, Gillberga

Anbytarforum

Titel: Lotta Svärd, Husby, och maken Per Gustaf Jansson, Gillberga
Skrivet av: Magnus E skrivet 2007-03-13, 09:04
Jag har reviderat anträdet och lagt ut det här:
 
http://apachepersonal.miun.se/~mageri/slfo/farmor.htm  
 
Ann-Mari kollade upp via Landsarkivet i Härnösand, och mejlade mig deras svar , se nedan. (Lägger ut detta eftersom det kan hända att fler släktingar söker info.)  
 
Hej!
Anna Charlotta Pettersson, f. 1858-12-10 i Gillberga Södermanlands län och hennes barn Herman Mauritz, f. 1888-07-17 i Holm och Ester Dorotea, f. 1891-02-06 i Sundsvall finns i Sundsvalls församlingsbok AIIa:4,
sidan 1132 och bok över obefintliga på sidan 9.
Anm. i obefintligboken: vistades i oktober 1894 hos brukspatron Berg,Vårby, Stockholm. Hon står som utflyttad till Adolf Fredrik Stockholm 1896-01-09 tillsammans med barnen.
Det verkar inte som barnen har varit kyrkoskrivna i Adolf Fredrik för det har utfärdats ett dublettflyttningsbetyg från Sundsvall till Ljustorp år 1907-12-12 för Herman Mauritz och 1916-03-23 för Ester Dorotea. De inflyttade redan 1896-01-09 till Ljustorp.
Herman Mauritz avled 1911-10-09 i Stavre, Ljustorp.  
Ester Dorotea gifte sig 1916-04-16 i Frötuna, Ljustorp med Valentin Persson, f. 1890-12-12 i Ljustorp. Deras mor Anna Charlotta har ej återfunnits i Sundsvall eller
Ljustorp efter 1896.
Mvh
Harrieth Hagen
 
Ann-Mari fortsätter:
 
När det gäller Anna Charlotta så verkar det inte som att hon anmälde varken sig själv eller barnen till Adolf Fredriks församling i Stockholm. Jag har kollat igenom inflyttningslängderna för 1896 men hon finns inte antecknad. Barnen blev tydligen placerade i Ljustorp redan 1896 men skrevs inte där formellt förrän 1907 resp. 1916. Det är väl därför de inte finns med i folkräkningen 1900 - dom finns helt enkelt inte skrivna i någon församling! Jag har inte lyckats ta reda på hos vem de blev placerade, men det har ju heller inte så stor betydelse för den fortsatta forskningen.  
 
Jag har sökt efter Anna Charlotta bland utvandrade från Stockholm, men det är tji. Det finns ett antal Anna alt. Charlotta alt. Anna Charlotta, men ingen som passar in med ålder och utvandringstid. Man kan ju spekulera att hon  emigrerade redan 1896 när hon lämnat barnen och därför inte brydde sig om att anmäla sig i Adolf Fredriks församling. Hade hon haft en anställning/arbetsgivare där borde hon ha blivit registrerad i församlingen.  
Det kommer alltmer register on line från USA, passagerarlistor m m, men många är tyvärr avgiftsbelagda. Om hon emigrerade och kanske avled i USA kan det vara möjligt att hitta henne via ett död-register, men det är lite som att leta efter en nål i en höstack när man inte vet när hon kom in och vilken destination hon hade. Jag kollade lite på Family-search (mormonernas register), men fann inget som var värt att gå vidare på.
 
Tyvärr, hon får fortsätta vara ett mysterium, men du fick ändå några trådar uträtade och när så småningom fler register läggs ut on line kan det kanske ge en lösning. Att släktforska är ju så, ibland blir det stopp, men man har ändå frågeställningen i bakhuvudet och ibland ges lösningen både enkelt och överraskande!
 
Hälsningar från ett vårlikt Helsingborg (koltrasten sjunger!)
/Ann-Mari Carlsson