NULL Skriv ut sidan - Lotta Svärd, Husby, och maken Per Gustaf Jansson, Gillberga

Anbytarforum

Titel: Lotta Svärd, Husby, och maken Per Gustaf Jansson, Gillberga
Skrivet av: Ann-Mari Carlsson skrivet 2007-02-10, 22:38
Hej!
Anna Charlotta vill inte lämna mig ifred. Blir alltmer nyfiken vad som hände.
 
Jag hittade henne igen i Register till församlingsboken 1892-1905 ( man gick tydligen över från husförhörslängd till församlingsbok redan 1892 i Sundsvall!) Registret finns på nätet hos SVAR. Där står Pettersson, Anna Charlotta, f d småskollärararinna, f 58, in 94 ut 94, 1132 (överstruket) samt noterat obef 9.
Barnen finns inte med. Registret/eller församlingsboken heter All6:l.
 
Jag hittar en Anna Charlotta Pettersson utflyttad 1894 från Sundsvall till Hedvig Eleonora församling i Stockholm, men tyvärr inte rätt Anna Charlotta som inflyttad i Hedvig Eleonora. (SVAR har personregister på nätet för inflyttade i församlingen)
 
Jag har sökt ännu en gång i folkräkning 1900 för att spåra Anna Charlotta och/eller barnen men dom är spårlöst borta. Jag tycker att om hon flyttat till Stockholm ensam, borde barnen gått att finna i folkräkningen, men nix! Har hon prövat att flytta utomlands med barnen, men återkommit? Bevisligen har ju i varje fall dottern Ester Dorotea anknytning till Ljustorp, men vi vet inte från vilket år hon blev fosterbarn där, eller vet du?
 
Jag gick bakåt i tiden för att följa Anna Charlotta för att ev. hitta en ledtråd där. Hon flyttar 1880 från föräldrahemmet till Lilla Malma församling i Södermanland. Hon är kammarpiga ett år hos kammarherre Arnod von Celsing på Fräkentorp. Återvänder 1881 till föräldrahemmet. Flyttar 1882 till Enköping och därifrån till Aspö i Södermanland. 1884 är hon tillbaka i föräldrahemmet (från Aspö), modern Lotta Svärd avlider 1884-07-18. 1885 flyttar hon återigen till Enköping. Tyvärr har varken Enköping och Aspö några in- resp. utflyttningsböcker tillgängliga, vi vet därför inte var hon bott i församlingarna, men hon bör ju ha fått utbildning/verkat som småskollärarinna i någodera. Jag har sökt i husförhörslängder på folkskolor m m, utan resultat.
 
1888-07-17 föds oäkta sonen Herman Mauritz i Holm, Västernorrlands län. Ingen fader finns noterad. Enligt födelseboken i Holm är hon fortfarande skriven i Enköping. 1888-12-11 flyttar hon till Sundsvall tillsammans med sonen. Hon skrivs som f d småskollärarinna, men också att hon är på arbetsinrättning. En teori är att hon aldrig flyttade tillbaka till Enköping utan begav sig till Sundsvall. Varför? Det bör ha varit ordentlig oreda i Sundsvall så snart efter branden och extremt svårt att hitta bostad! Kollade lite i utflyttningslängderna för Sundsvall åren efter branden, där är oerhört många som emigrerade till Sydamerika. Kan hon ha hakat på där med barnen och sen kommit tillbaka efter 1900?
 
Jag har tillgång till Emigranten Populär, men har inte kunnat hitta henne eller barnen som registrerade där. Men här finns många osäkerhetsmoment. Stavning av namnet, församling osv?
 
Vad hände med sonen Herman Mauritz? Kom dom till samma fosterföräldrar? Herman Mauritz finns inte med i Sveriges Dödbok 1847-2003.
 
Det har blivit en ren deckargåta som har svårt att lämna tankarna....
Hälsningar / Ann-Mari Carlsson