NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2010
Skrivet av: Rune Karlsson skrivet 2010-06-17, 16:28
Tack alla ni som hjälper mig med Anders Åkerman.
Nu har jag, vi,fått flera A. Åkerman att nysta i. För att inte utesluta eller ta något för givet så skulle det vara av intresse att först syna den Anders Andersson i Munksten i Vänersnäs sn, som får en dotter Catharina 1765 10 11. Visserligen stämmer inte årtalet, det borde varit 1768 men strunt i det. Han har en hustru Elin, det stämmer, tror vi. Hur namnet Åkerman kommer in i bilden är en annan fråga. Det finns ju en plats som heter Åker, gård,soldatstom eller dyl. Anders skrivs ju som Reserv.  
Enl. K. Bengtsson föds en Anders 1774 04 11 vid Åker, Föräldrar Anders Åkerman och Elin Jonsdotter.
Möjligen en bror till Catharina. Då är det väl den Anders som gifter sig i Gräskärr i Bäve sn?
Intressant skulle vara att veta när Anders senior flyttar från Vänersnäs och vart. Eftersom han skrivs som reserv kan han ju hamna nästan var som helst. Att leta i dödböcker är väl knappast lönt, jag har via en soldatforskare fått åtminstone tre Anders Åkerman soldater under ungefär samma tidsperiod men utan några som helst familjeuppgifter.
Det kanske är lite bakvänt att vi diskuterar detta i Spekeröd. Vi borde kanske vara i Vänersnäs Eller Flo.
Moderatorn får väl flytta över dit om han tycker så.
MVH
Rune Karlsson