NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2010
Skrivet av: Ove Tegnér skrivet 2009-09-25, 20:13
Här är inte så ofta några inlägg så jag fortsätter med Olof Halvardssons familj som jag forskat på sedan jag kom från jobbet i em. (fredagsavkoppling).  
Den nya unga frun kom från Kyrkeby i Jörlanda där de gifte sig den 8:e juli 1798. De hade redan gått åsta, så att säga, eftersom deras första barn Johannes föddes den 30:e dec. samma år.  

Helenas föräldrar hette Anders Helgesson och Regina Olofsdotter och de bodde i Trolleröd när Helena föddes 17:e maj 1776.
Lite kuriosa är att Helenas far hade gift om sig med Maret Larsdotter som är 16 år yngre och de bor nu i Kyrkeby i Jörlanda där bröllopet sker för Helena och Olof. Svärfar Anders hade en dotter, Malena, med sin första fru Regina som knyter ihop det med hans andra fru Maret Larsdotter där familjen står uppställd i Jörlandas första Hfsl 1803 AI:1 s.9.  
Man kan tänka sig att han var mer tolerant till en äldre karl att få gifta sig med hans dotter Helena, i och med att han själv hade en mycket yngre fru. Å andra sidan var det kanske andra saker som styrde på den tiden. En stadig änkling i sina bästa år var ju heller inte så dumt för en ung piga.
Olof Halvardssons svärfar Anders och hans nya fru Marets första dotter f.1796-02-14 fick heta Regina efter Anders första fru. Vackert så.

Nä, nu svävar det ut. Trevlig helg på er.
mvh // Ove

(Meddelandet ändrat av otr 2009-09-25 20:18)