NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2014-09-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-09-07
Skrivet av: Martin Nordling skrivet 2014-05-21, 07:47
Hej Margaretha!
Eftersom jag även härstammar från Olof Ersson Wingströms syster Kerstin så är ju detta extra intressant, emellertid så känd jag redan till det mesta av detta då Camilla Eriksson på Stora Malm-tråden postade ett inlägg om detta för några år sedan (mer exakt 5 augusti 2006 kl 07:13). Det som främst skiljer sig från dina uppgifter är att hon anger 10/1 1719 som födelsedatum. Med tanke på vad du skrivit så torde det vara du som fattat rätt. Sedan så har du skrivit att Pehr Andersson dog 1748, medan Camilla har skrivit 1758.
Dessa anor har jag själv inte hunnit kontrollera.
 
Jag kan även meddela att Erik Person och Maria Eriksdotter är förfäder till skådespelaren Dolph Lundgren (jag är släkt med Dolph Lundgren på ytterligare ett sätt också) via dotter Helena.
 
Jacob Gustafsson härstammar jag från genom sonen Pehr f. nov 1714. Jacob Gustafsson är via sin son Carl förfader (på två olika sätt) till skådespelaren John Harryson (och dennes son Peter).
 
Jag är inte helt säker på vad du menar med hela släkten i Avrad, men jag härstammar ifrån Ingeborg Larsdotter f. 1708 i Avrad, St Malm, vars morföräldrar var Per Mårtensson och Ingeborg Persdotter (som också var förfäder till Harrysons). Ingeborg Larsdotter var anmoder till Maj-Inger Klingvall.
Detta är dock på min morfars sida, som jag personligen knappt har forskat något alls på (min kusin har gjort nästan all forskning på min mors sida). Jag har på den sidan (liksom egentligen på alla sidor) försökt att få fram det som redan forskats fram.
 
Vi verkar båda ha djupa rötter i trakten kring Katrineholm så vi är troligtvis släkt på fler sätt en de som vi hitintills har upptäckt (även om vi troligen inte är närmare släkt än vad vi upptäckt). Min farmors sida har sitt kärnområde i Östra Vingåker och Stora Malm, vilket spiller över i Östergötland och Närke. Min morfars sida har sitt kärnområde i Stora Malm och Björkvik och min mormors fars sida har kärnområdet i Björkvik. Förutom att dessa personer har mängder med anförluster så är de dessutom släkt med varandra: min farmor är släkt med min morfar på två sätt (ett involverar våra anor Per Jonsson och Ingeborg Andersdotter i Stenta, där min morfar härstammar från barnen Anna f. 1714 och Bengt f. 1732) och min morfar är släkt med min mormor på ett sätt (eller hur man nu räknar, de härstammar från varsin syster, men dessa systrar har anor gemensamma med andra av min morfars anor).
Jag satte nyligen samman en beskuren antavla där endast mina föräldrars gemensamma anor syntes, som tjockast så var den 10 personer bred i en generation. Så det har blivit en del anförluster.
 
mvh
Martin