NULL Skriv ut sidan - Öja

Anbytarforum

Titel: Öja
Skrivet av: Margareta Bergqvist skrivet 2011-12-01, 10:38
Hej,
Din fråga gjorde att jag började titta på den forskning jag gjorde för flera år sedan då det inte var lika enkelt att komma åt bouppteckningar digitalt så jag hade inte uppmärksammat att trädgårdsmästare Anders Holm vid Stora Sundby i Öja (D) gift om sig efter att hustrun dött 1737 och fått ny familj. Han hör hemma i min antavla via en dotter i första äktenskapet, Helena Holm, född 1721, som gifte sig med en trädgårdsmästare (ev upplärd av hennes far) och därefter gift med ytterligare två trädgårdsmästare. Man kan undra om det var hon som satt inne med kunskapen och hade hjälp av sina makar som fick titeln! Tyvärr hjälper inte det här dig i sökandet efter Flodin (jag har kollat lite i mantalslängderna runt 1720 i Öja men inte sett namnet). Det som intresserar mig nu är uppgiften i bouppteckningen efter Holm om ett testamente vilket skulle kunna förklara varför inte barnen i första äktenskapet finns med, det fanns ytterligare två döttrar födda 1715 och 1718 i Öja. Har du funderat över testamentet?  
Hälsning Margareta