NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2015
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2014-04-28, 03:59
Jag fuskade .
 
Började med att kolla födelsebok och hfl.
Sökte sedan i min egen databas, där jag hittade modern med familj (hennes bror Anders förekommer på min kusindotters antavla).
Eftersom Katarinas föräldrar, Olof Eriksson och Katarina Bengtsdotter, angavs ha fattigdel när hon föddes torde det vara lönlöst att leta efter en bouppteckning. I stället plockade jag fram bouppteckningsregistreet för Södermanland och letade efter morföräldrarna. Inte heller det gav något.
Då sökte jag på Disbyt (http://disbyt.dis.se) med sökalternativen Bengtsdotter och Årdala. Jag började med att hoppa över mig själv eftersom jag redan hade koll på vilka uppgifter jag hade. Disbyt kan vara en genväg, men alla uppgifter måste dubbelkollas i originalkällor. Detta gäller förstås även mina uppgifter.  
Ytterligare fyra forskare hade med Katarina Bengtsdotter. En av dessa, som kartlagt Årdala, hade uppgift om ytterligare barn och dödsår.
Tillbaka så till kyrkböckerna, där jag kollade upp barnens födelsenotiser, hittade vigseln och så dödsnotiserna. Därefter gick jag in i husförhörslängderna igen. I dödboken anges Katarina Bengtsdotter vara fattighjon så det var mycket riktigt resultatlöst att försöka hitta en bouppteckning.
Mitt nästa steg annars hade varit att fråga var du fångade upp Katarina Olofsdotter 1830 och försöka följa henne bakåt därifrån samt kolla upp faddrarna till hennes barn på jakt efter presumtiva syskon.