NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28
Skrivet av: Anders Sandberg skrivet 2005-08-29, 23:38
Leif!
 
Månstorp kallades även Månadstorp el Månedstorp och namnet har sannolikt anknytning till den närbelägna Månsjön och ingenting med Mårten att göra.
 
Nils Mårtensson hade trol en syster Brita Mårtensdotter, som figurerade som dopvittne till ett par av hans barn. Senast 1746, då piga i Klockaregården, Forssa. Har inte haft tid att titta vidare på henne, men möjligen är det hon som dyker upp något år senare, 1747, i Oxbrostugan i Årdala. Därefter 1748 i Finsta ryttarhåll och sedan i Nybygget omkr 1749.
 
Det fanns en Mårten i Bergtorp, Årdala, 1708, med söner Per (f 1701) och Olof, men jag har inte hittat någon son Nils (eller dtr Brita heller, för den delen). Per Mårtensson levde 1756-64 i Jonstorpstugan, Forssa. 1764 i Sannerby, Årdala, 1767-74 i Mälbystuga och 1776-79 i Björnmossen, Årdala. Men vore det en bror till Nils, borde han någon gång dykt upp som dopvittne, kan man tycka.
 
Karin Jonsdotter har jag noterat föddes 1702-03-08 i Näsby, Årdala. Jag har inga starka bevis för att det är rätt Karin. Hon hade i såfall en tvillingbror, Erik. Fadern, Jonas, finns det inga spår av efter 1702. Möjligen flyttade de till Blacksta. En Per Jonsson fr Blacksta by förekommer som dopvittne 1735.
 
Några ledtrådar, således, men något mer konkret har jag tyvärr inte. Jag har väldigt dåligt med tid just nu, så du får gärna rota lite och hör av dig om du hittar något!
Nils är f.ö. min fmfmmff. Jag är ättling till sonen Bengt.
 
-Anders