NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28
Skrivet av: Lars-Gunnar Sander skrivet 2004-09-10, 00:22
Kyrkoherden i Årdala och Forssa, Bengt Nils Rehnström avled 1765-02-12. I sitt andra äktenskap med Anna Catharina Holmstedt påstår Hagström i sitt Herdaminne att han hade 12 barn. Jag kan dock bara finna tio, varav Carl Gustav född 1734 och Anna Margareta född 1739 torde vara från hans första äktenskap. Anna Catharina Holmstedt medförde så vitt jag vet inga barn från sitt förra äktenskap med rådmannen och kopparslagaren Petter Schulström i Strängnäs. Av de övriga åtta barnen dog tre i späd ålder. Resterande fem barn var Catharina sophia född 1746, Ulrica Charlotta 1750, Bengt Håkan 1751, Rutger Olivier 1754 och Hedvig Benedicta 1755.
 
Med undantag för Ulrica Charlotta undrar jag om någon vet vad det blev av änkan Anna Catharina Holmstedt och hennes barn efter makens död?
 
Ulrica Charlotta Rehnström gifte sig 1784-05-16 på Lill-Sattiala, Kärkölä socken i Finland med kaptenen sedermera landshövdingen i Vasa, Carl Constantin de Carnall. Som ett kuriosum kan nämnas att dessa makars dotter, friherrinnan Magdalena Vilhelmina Mellin var hovfröken hos kejsarinnan av Ryssland.