NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28
Skrivet av: Anders Sandberg skrivet 2004-05-05, 22:26
Hej Maggan!
 
Om det är rätt Olof eller ej, kan jag inte svara på. Däremot är det riktigt att det finns en Olof i födelseboken, som du säger. Det är ganska vanligt (för att inte säga normalt) att födelsedatum skiljer några dagar mellan husförhörslängder och födelseböcker. Vet inte varför det är så, men det kanske var mindre noga förr.
 
Hursomhelst. Fadern hette Olof Folkström och var ryttare. Familjen bodde i Folksunds ryttarhåll, som vid den tiden, och en bit in på 1800-talet, sorterade under Årdala. Torpet låg på Helgestasidan av sundet vid Oxbro, ungefär där dagens Oxtorp ligger. Från 1830 nämns det inte längre i Årdalas HFL:er utan har då troligen börjat föras under Helgesta fs.
De båda makarna flyttade in dit ungefär 1775. I Årdala AI:2 p 128 är deras födelseår lite kluddiga och där finns en anmärkning Se dess ålder wid Jonstorp i Forssa. Jag har inte kollat upp detta vidare.
 
Enl Årdalas HFL:er var Olof Folkström född 1754 och hustrun Brita Andersdotter född 1753. De hade också en dotter Stina Caisa född 1778 som bodde kvar hemma till 1793, därefter hittar jag henne inte. Sista noteringen i ryttartorpet för sonen Olof (kanske din Olof, alltså) är 1795. Därefter hittar jag honom inte.
 
Föräldrarna bor kvar i i ryttartorpet till 1805, då grenadjären Lars Ström flyttar in. Därefter hittar jag inte dom heller.
 
En ledtråd till dig kan vara följande: Enligt QA-databaserna avlider en Olof Folkström i Gatstugan i Ripsa 1816-04-25. Han är änkling, 63 år gammal. Jag har sökt hustrun Britas dödsnotis, men inte funnit någon.
Om det är samma person som försvinner från Årdala 1805, så kanske det kan hjälpa dig att styrka din Olofs härkomst.
 
Meddela mig gärna om du kommer fram till någon slutsats, jag är intresserad av allt som har med Årdala att göra!
 
/Anders