NULL Skriv ut sidan - Årdala

Anbytarforum

Titel: Årdala
Skrivet av: Christer Edenfjord skrivet 2015-01-18, 09:48
Hej,
Min fm mf ff Anders Nilsson Westerberg, torparson från Kvisterhult i Julita (D) föddes 1774-07-30.  
 
Därefter finner jag inga spår av hans liv förrän han år 1813 dyker upp i Årdala, Fjärde Roten Östra Tufkärr (Årdala-AI-4-1804-1819-Bild-247-sid-239) som ”Afsked. Solld. And. Wästerberg med hustrun Anna-Stina Jonsdotter f. 1783-02-06 i Skrikkärr, Julita (D).
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/426519.jpg)
 
Han har nu hunnit bli 39 år och bör ju då haft en karriär som soldat någonstans?  
 
I Södermanlands regemente finns några Anders Westerberg under tänkbar tidsperiod, men ingen passar in. Inte heller i flera närliggande regementen, vars rullor jag gått igenom. Centrala Soldatregistret ger inte heller någon hjälp. Har inte heller hittat deras vigsel, ej heller bouppteckningar.
 
I Årdala får paret sonen Carl Fredrik år 1815 och flyttar året efter in till Nyköping där sonen August Wilhelm föds 1823.
 
Anders Westerberg försörjer sig där bl.a. som varvsarbetare, dykeridräng och slottsknekt och slutar sina dagar på fattighuset. Paret bor på skilda håll 1837  och hustrun Anna-Stina straffas samma år för första resan snatteri.
 
Trots dessa fattiga förhållanden kommer bägge sönerna att ägna sig åt musik; Carl Fredric som hautboist vid Södermanlands Regemente, August Wilhelm först som hautboist vid regementet och senare en karriär som musikdirektör där han gör en resa runt Europa och t o m rör sig en kortare tid i Parissocieteten. En sonsons sonson till Anders Westerberg var den kände dirigenten Stig Westerberg (1918-1999).
 
Nu åter till frågan: Hur skall jag kunna få grepp om Anders liv fram till 1813? Några tips & råd från kloka Sörmlandsforskare?
 
Christer E