NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-12
Skrivet av: Lili-Anne Rundblad skrivet 2000-07-11, 17:32
Återkommer till Eskedalssläkten och har försökt komma fram till en hypotes på de underlag jag har hemma. Skall i sannings namn sägas att jag inte kontrollerat detta hos RA i hfl eller liknande.
Enl Åkers och Gåsinge Bergslags-skriften uppmanar (änke-)drottningen sin ståthållare på Gripsholm att upplåta mark till hennes skytt Per Ersson. Den har åborätt. Han bygger stugan Lilla Bredsjönäs som försäljs kring 1720.
Som dopvittne till Kerstin Nilsdotter i Stora Bredsjönäs den 27/11 1704 uppträder en Erik Persson från Lilla Bredsjönäs.  Denne bör rimligen vara son till Per Ersson.  Liksom att Carin Persdotter född 1675 (Kerstins mor) är tillika syster till denne Erik Persson.  
Kerstin Nilsdotters andra gifte gör att hon flyttar till Malsjöbråten med nye mannen.
Dottern Maria Persdotter född 1739-09-23, är hon det enda barnet? Det kanske är därför namnsekvensen senare förändras med hennes man Olof Andersson till mera Olofsson och Olsson.  
Vid ett annat tillfälle gick jag igenom hela 1910 års mantalslängd för Gripsholms fögderi med bl.a. Åker sn.  I den fanns upptaget för Eskedalen - ägare Olsson, 1 1/16 del skatte och 1/16 del brukningsjord, 2 män och 2 kvinnor samt 1 pojke bodde på fastigheten.  Kråktorp, Klockartorp, Malsjöbråte, Stora Bredsjönäs men inte lilla fanns alla under företaget Åkers Styckebruk.  Nygärdet, Stora och Lilla Tranan fanns upptaget under Berga säteri - von Stockenström.
Jag letar vidare.
Mvh
Lili-Anne