NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2011
Skrivet av: Annika Fagerquist skrivet 2011-01-16, 17:40
Hej ni som har koll på Solberga
Jag gör ett nytt försök via forumet. (Min mamma försökte redan 2003) Jag letar efter information om min mfmmmm Anne-Marie de Conti gift Bonander. Det sista jag hittar om henne är i husförhörsanteckningarna från 1828 när maken Martin Jacob Bonander dör. Hon lämnas ensam med yngsta barnet, sonen Anders Severin Bonander d.y.  
 
Anne-Marie föddes 1785 i Saint Malo, Frankrike. Hon träffade sjökapten Martin J Bonander från Tjörn och fick dottern Augustine (Augustina, Augusta) Familjen kom till Stenkyrka på Tjörn e 1809. De bodde i flera år hos svärfadern kyrkoherde Anders Severin Bonander och Martins syskon. När Anders S d.ä. avled 1825 och prästbostaden togs över av en dotter med make, flyttade Martin J, Anne-marie och sonen till Solberga.  
 
Efter 3 år dog maken. Dottern Augustina hade ungefär samtidigt lämnat hemmet och gift sig med en Johannes Andersson. Jag har hittat den här familjen men det tycks inte som att Anne-Marie flyttade till dem. Inte heller har jag hittat henne i Stenkyrka igen.
 
Vad hände Anne-Marie och sonen Anders S? Jag har letat och letat. Ett rykte säger att hon blev gammal i Kungälv där hon kallades för franska frun. Ett rykte säger att Anders åtminstone fanns i Kinna en period där han gjorde militärtjänstgöring eller eventuellt verkade som anställd soldat. (Kan han ha bytt namn?)
 
Jag gör ett försök via forumet innan jag lägger det åt sidan. Det vore så otroligt roligt att få veta hennes öde här i Sverige.  
 
Med vänliga hälsningar
Annika Fagerquist
Båstad