NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-01
Skrivet av: Mikael.Andersson skrivet 2003-12-13, 13:06
Västra Vingåker, jag kan inte vara 100% säker gällande detta då jag går efter Glimtens register. Men de jag söker heter Per Persson, född runt 1793 (enda uppgiften jag har om hans ålder är från sonens husförhör) och så Per Perssons fru Brita Andersdotter, båda från Västa Vingåker trodde jag, eller snarare jag visste inte, jag har som sagt bara sett namnet och ett årtal.
I alla fall så kollade jag på Glimtens register efter dessa, och bara en kom fram som kunde stämma, då stämmer förvisso inte faderns födelseår, men det kan ju lika gärna varit skrivfel, eller något. I så fall skall vigseln vara den 11/10 1822 i Västra Vingåker
 
Då vigs Drängen Per Persson från Gäringe, 26 år gammal, med Pigan Brita Andersdotter från Säfstaby NG, som är 28 år gammal.
 
Det är vad jag får fram ifrån GLimtens register, jag vet inte hur mycket de går in på själva informationen, de tar väll det väsentliga skulle jag tro.  
OM dessa är rätt par, Så får de sitt första barn 1861, och tyvär vet jag itne datum.
De får den Ökände Sme-Emil till barn 1876-11-19 i Västra Vingåker.
 
Om jag inte missminner mig helt bör Per Persson då vara smed. För i boken Slaktarens Öga och i vad jag läst om Sme-Emil så var hans pappa Smed och han själv kallades för Smedpojken. Är det någon som kan hjälpa mig här ?  
(Det är snart Jul, jag vet  Jag bara råkade hitta glimten registret och testade, och innan jag glömmer att jag fått info så postar jag det jag fick reda på här)
 
Tack på Förhand och God Jul
/Mikael.Andersson (mr_warlock9@hotmail.com)
PS: Om ni postar svar på min fråga skulle jag vara väldigt tacksam om ni dessutom skulle kunna skicka iväg ett mail till mig så jag vet att ni postat)