NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-11
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2000-07-06, 16:38
Ett envist påstående bland äldre medlemmar i familjen har varit att min mf fm mf löjtnanten Carl Gustaf Marks von Würtemberg (f.1765 i Cordshagen Sv. Pommern, död 1836-12-04 i V. Vingåker) var anställd (i vilken funktion vet jag ej) hos ”den blinde excellensen på Säfstaholm”. I hfl för V.Vingåker har jag inte sett någon indikation på detta. Jag har också studerat ”Hovhållningen på Sävstaholm” av Sigurd Wallin, utan resultat.  
Familjen var bosatt i V.Vingåker från 1797 (infl. fr. Ärla) och bodde först i Dal och sedan i Sahltorp i Marsjö rote, senare i Stengården och i Majors Backa. Vid Carl Gustafs död 1836 står bostadsorten ”Würtemberg”, vilket stämmer med vad fam.trad. berättar. Vet någon med lokalkännedom om detta hus står kvar, eller var det har legat ? Vet någon om det på V. Vingåkers kyrkogård fortf. existerar någon gravvård för Carl Gustaf och ogifte sonen Carl Gustaf (i Gustafsdahl), som dog samma år ? Kanske det utsträckta användandet av träkors i V. Vingåker har gjort att många gravvårdar har förvittrat ? Finns det någonstans ngt arkiv med anställda på Säfstaholm ca1800-1836 ?  
Tacksam för alla slags upplysningar !
Mvh Pernilla