NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-16
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2010-11-22, 21:10
Hej Krister!
 
Varför tror du att den Anna Catharina Westerberg, som 1810 finns på Untra, Söderfors och som 1825 gifter sig i Järlåsa, är identisk med den Anna Catharina som föddes i Grindtorp, Västerhaninge 1802-08-20?  
 
I husförhörslängderna i Söderfors och Järlåsa uppges Anna Catharina vara född i Västerhaninge 1803. Visserligen är det inte ovanligt med sådana avvikelser, men jag undrar förstås om du verkligen undersökt vad som hände med de åtminstone fyra flickor med namnen Anna Catharina/Anna Cajsa som faktiskt föddes i Västerhaninge 1803?
 
En annan sak som jag undrar över är ditt påstående att Nils Westerberg var fosterfar till Anna Catharina. Vad jag kan se, uppges hon i husförhörslängderna (t ex Söderfors AI:5, s 79) vara dotter till Nils och hans hustru Anna Bengtsdotter. Fosterdotter kallas hon först när hon efter Nils och Annas död flyttat till en annan familj (Söderfors AI:6, s 74). Ännu i utflyttningslängden 1821 (Söderfors B:1, s 109) kallas hon afledne arendat: Nils Westerbergs dotter.
 
Nils Westerberg uppges i hfl (Söderfors AI:5, s 79) vara född i Sorunda, medan hans hustru liksom Anna Catharina uppges vara född i Västerhaninge. Inte heller detta talar alltså emot att de verkligen är Anna Catharinas riktiga föräldrar.
 
Det enda jag hittat som möjligen talar för motsatsen är uppgiften i vigselnotisen (Järlåsa C:3, s 199) att Anna Catharina skall äga en broder, om hvars öden och vistelseort ingen kunskap sedan flere år erhållits. Om Nils och Anna också har en son, så verkar han i varje fall inte ha kommit med till Söderfors. Men kanske kan man med tanke på den stora åldersskillnaden mellan Nils och Anna misstänka att brodern i så fall är Nils son i ett tidigare äktenskap. Har du hittat några uppgifter om Nils och Anna i de sörmländska kyrkböckerna?
 
Hälsningar
Hans Olof