NULL Skriv ut sidan - Vårdinge

Anbytarforum

Titel: Vårdinge
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2012-02-11, 17:52
Katarina!
Jag har koncentrerat mig på att följa dottern Maria Matilda. Började baklänges från Befolkning 1900 då hon var sedan 1882 gift med en änkeman Carl Wilhelm Ackerman, som hade en rad med barn. Hon bodde då i Stäkstugan och Herrhagen i Hölö - Hölö AI:20 (1881-85) sid 23. Nystar vidare bakåt. Maria Matilda kom inflyttad från Västerljung till Hölö 1881 med ett av hennes oäkta barn - dottern Matilda Sofia f 1871 i Västerljung. Där var hon skriven som fd piga på församlingen. Den oäkta sonen Carl Johan f 1864 var då redan utflugen. När sonen föddes var Maria Matilda piga i Granhusen i Västerljung. Till Västerljung kom hon 1859 från Hölö och bodde då i Uggelvik. Nystar vidare bakåt. 1857 kom hon från Ytterjärna till Hölö. 1856 var hon fosterflicka i Ekbacken i Ytterjärna - se Ytterjärna AI:14 (1856-60) sid 37. 1856 kom hon från Vårdinge - där jag inte hittar  utflyttningslängder för aktuella året. Det är tydligt att hon blev fosterflicka efter att familjen splittrats.
Det står i högerkanten på Vårdinge AI:12 sid 149, som Du hittade, att kyrkorådet inte godtog deras utflyttningsattester. Hade de inte gjort rätt för sig i kyrkan eller betalat för att ha avlat ett oäkta barn??
Hälsningar Monika W