NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-14
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 1999-07-19, 10:11
Hej Veronika!
 
Jag har egentligen ytterst lite erfarenhet av forskning i Vrena, men lyckades tack var de åtminstone på 1750-talet relativt utförliga kyrkoräkenskaperna (jag har inte tittat på de äldre räkenskaperna, och kan därför inte yttra mig om dem) hitta min mf mm mm m, född 1754 i Vrena. Det var några år sedan jag forskade i Vrena, men så vitt jag minns noterades åtminstone testaments- och kyrkogångspengar relativt utförligt i kyrkoräkenskaperna. Jag minns inte om också brudpar var noterade, men misstänker att enbart brudgummar nämndes i räkenskaperna (det är i alla fall fallet i Halla vid den här tiden, som jag har för mig tillhör samma pastorat som Vrena).
 
Skulle du inte vara hjälpt av kyrkoräkenskaperna, så får du använda dig av mantalslängder, uppgifter om faddrar till Pers barn samt möjligen även domboken. Det sistnämnda innebär dock att leta efter en nål i en höstack, då Oppundas domböcker är tämligen omfattande men endast ett fåtal Vrena- och Blackstabor förekommer i desamma (jag håller för ögonblicket på att gå igenom dem - i skrivande stund har jag avverkat tiden 1700- 1724 - men det tar tid eftersom Oppundas domböcker i genomsnitt omfattar sju mikrokort per år...).  
 
M v h
Camilla