NULL Skriv ut sidan - Vansö

Anbytarforum

Titel: Vansö
Skrivet av: Annette Ewald skrivet 2015-07-12, 00:16
TACK Per!
 
Det var intressant med namnövergången från patronymet. Jag har länge funderat över var/när/hur namnet Kjellström blev familjenamn. Undrar varför det blev just Kjellström???
 
Någon som vet vad det innebär att någon blir antagen borgare i en stad? Hade det i detta fall att göra med giftemålet? Anders Ambrosson gifte sig ju med en borgardotter, Catharina Sandelius (f. 1752 i Strängnäs och vann kanske därmed burskapet? Prövades detta i rätt eller vem var det som beviljade burskapet? Kan det finnas dokumentation?
 
Jag har sökt i födelseböckerna åren runt 1739 i såväl Vansö som Strängnäs utan att hitta någon Anders/Andreas som skulle kunna vara rätt person.
 
Vilka andra socknar i häradet skulle man kunna tänka sig att Anders kom från? Den ende överlevande av hans barn i första giftet flyttar till Överselö (tänkte möjligen att det kunde finnas släktband dit), men inte heller där hittar jag någon lämplig Anders född 1739.
 
Några tips på hur man kan söka vidare efter Anders Ambrossons/Kjellströms härkomst?
 
/Annette