NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-12-05
Skrivet av: Åke Dahlström skrivet 2003-12-09, 19:33
Lars Gunnar,
När jag startade min släktforskning i mars 2000 fick jag med din hjälp en flygande start med tipset om boken Soldater och soldattorp i Vansö.
Jag har nu kommit ner till 1809 på min fars sida.
Men jag har ett problem - vem var den Grönlund som var far till min farfar. Jag har varit några gånger på Riksarkivet och fått fram följande:
Carl FREDRIK DAHLSTRÖM född GRÖNLUND 8 februari 1860. Moderns namn Maria Fredrika född Dahlström 1840?(datum oläsligt)närvarande vid dopet dödgrävaren(tackar!) Brandt, madam Eva-lotta Lindgren och mostern? Sofia Augusta Dahlström född 23 april 1842. Carl Fredriks mormor är Maria Charlotta Dahlström född Åberg (maken skomakare)
6 juli 1809 änka sedan 1857 och boende med döttrarna, är skrivna på gården 144 i Strängnäs sedan 1860.
Går det att med dessa uppgifter få veta mera om
smitare Grönlund? Han borde finnas lekamligt, biologiskt och av transportmässiga skäl i Strängnäsområdet under april/maj 1859. Tyvärr har jag inte uppgift om varifrån familjen flyttade till Strängnäs 1860, kan lösningen finnas där?
Jag tror att denne Grönlund också var skomakare eftersom sonen blev Skomakare/soldat/bonde.
Tack för alla goda tips och råd.
Åke D