NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-07-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-07-06
Skrivet av: Tommy Linder skrivet 2010-03-23, 23:51
Hej Lena
 
Till att börja med tänkte jag bidra med en uppgift som jag har skrivit av från Bälinge sockenstämmoprotokoll 7 oktober 1792 där din förfader Anders Andersson i Hultstugan nämns:
Blinda Pigan Maria Pehrsdotter i Fattigstugan, beklagade sig högeligen, att hon, på allmenna Sochnvägen, emellan Kyrkan och Hånö Sätesgård, af dubblingsbåtsman Eric Nohrman, i går 3 veckor sedan, som var den 15 Sept:r skamligen blifvit öfverfallen; tå han kastat omkull henne, och haft otäckliga utlåtelsen, som hon för ärbart folk hade försyn att nämna, han hade frågat henne om hon kände honom, och tå hon ther till svarat nej, skall han blifvit så mycket djerfvare. Änteligen, hade Torparen Anders Andersson i Hultstugun, som kört ett lass med vass, och hört hennes roop och skri, kommit henne till hjelp, tå han funnit hennes mössa och halskläde afrefna ligga på vägen och henne full med oredlighet.  
Nohrman, nu närvarande, kunde intet neka här till: men tillstod att han var något beskänkter. Sochnmännerna funno tå, at denna saken icke kunde afslutas i Sochnstämman, utan borde lemnas KronoBetjäningen i händer, och förvisas till Härads Rätten.  
 
 
Från Hultstugan i Bälinge flyttade familjen till Rosendal i Bälinge. Där i husförhörslängden skrivs Anders Westljung som styvfader.
Som jag skrev tidigare så gifte han sig 1765 med änkan Catharina Olofsdotter.  
Denna Catharina Andersdotter dog 13/7 1792 på Skinnartorpstugan som 64 år gammal.  
Tittar man lite tidigare i dödaboken för Bälinge så hittar man som begravd 26/1 1772 en båtsman Westljungs styvdotter Anna 15 år gammal. Alltså ytterligare ett barn från Catharinas tidigare gifte (eller möjligen flera tidigare giften).  
 
Jag misstänker att det finns en felskrivning i föddaboken 1759 med namnet Olofsson i Kläfstatorp och tänker beskriva ett alternativ som förefaller mer troligt.
Kläfstatorp var vid denna tid för det mesta boställe åt dubblingsbåtsmännen vid rote 58. Båtsmannen som nämns här då i mantalslängden var Anders Tomt som i generalmönstringsrullorna kallas Anders Jansson Tomt. Antagen 1/6 1759 som 28 år gammal och död 11/1 1760.  
 
Tittar jag efter andra barn till några som heter Anders Jansson och Catharina Olofsdotter så hittar jag egentligen bara en bra kandidat och det är en Annika född 17/7 1757 i Brinkstugan i Tystberga. Alltså möjlig som styvdottern men då borde hon snarare vara 14 år.  
 
Giftaboken i Bälinge har denna uppgift för 23/10 1755: Drängen Anders Johansson i Tybble och pigan Cajsa Olofsdotter i Västra Segersta.  
 
Vi vet om Catharina (Cajsa) från dödaboken att hon bör vara född 1727/1728. Om hon var född i trakten så är den troligaste en Catharina som föddes i Stutsvik i Bälinge socken och döptes 5/5 1728 med fadern Olof. Följer man mantalslängderna framåt på Olof Andersson så flyttar familjen längre fram till Lilla Berg och därefter till Västra Segersta där sonen Anders Olofsson tog över. Alltså samma gård där Catharina nämns i giftaboken.  
Så här långt fortfarande inga bevis men de bästa sambanden kan man nog se i föddaboken bland dopvittnena.  
Westljungs och Catharinas första gemensamma barn föddes 1766. Ett av dopvittnena då var Nils Andersson i Wassängstugan som ligger ganska långt från Skinnartorpstugan. Denne Nils var gift med Ingrid Olofsdotter, född 1733 i Stutsvik som dotter till samme Olof Andersson. Alltså i så fall syster till Catharina.  
Nästa barn föddes 1769 och då är Greta Olsdotter i Prästgården och hustrun Maria i Löfhagen dopvittnen. Marias man var Olof Olofsson som föddes 1735 i Stutsvik. Det finns även en syster Greta född 1742 i Lilla Berg.  
Nästa barn född 1773 har brodern Anders Olofssons hustru och son i Västra Segersta som dopvittnen.  
 
Möjligen kan det finnas förmyndarnoteringar efter Anders Tomts död som vidare bekräftar släktskap.  
 
Det var många turer bland flera källor för att spåra sambanden men läs och begrunda och sök vidare. Jag tycker min teori är hållbar men noteringen Olofsson i föddaboken 1759 gör självklart att man ska ifrågasätta.  
 
M v h Tommy