NULL Skriv ut sidan - Trosa landsförsamling

Anbytarforum

Titel: Trosa landsförsamling
Skrivet av: Torleif Malm skrivet 2012-02-03, 09:09
Hej!
 
Jag håller på med efterforskningar kring vår gård, Sandbrink, längs vägen mot Hunga. Vi har renoverat huset de senaste 5 år och jag har förstått att huset är mycket gammalt men jag skulle gärna vilja veta mer exakt byggnadsår. På en karta i riksarkivet har vi sett att det 1680 låg en byggnad på samma plats av ungefär samma storlek, frågan är om huset verkligen kan vara så gammalt.
 
I kyrkböckerna finns anteckningar bak till 1701 då en viss Anders Esbiörnsson bodde på gården. Det är dock oklart i vilken utsträckning ryssarna härjade Trosa lands socken sommaren 1719. Jag har hittat uppgifter om att såväl Trosa, Västerljung och det närliggande Åda brändes ned och det är därför rimligt att anta att även Sandbrink brändes. Det konstiga är att det i döds och födelseböckerna inte går att se att en katastrof gått över bygden. Antalet födda och döda per år är inte anmärkningsvärt högre perioden efter jämfört med perioden före 1719. Inte heller finns några anteckningar om att en massa människor skulle ha dött en våldsam död just sommaren 1719. Antingen brändes inte Trosa lands socken alls eller så lyckades befolkningen fly undan och sedan komma tillbaka och bygga upp sina gårdar utan att det fick några vidare demografiska konsekvenser. Det sistnämnda verkar lite väl otroligt.
 
Klart är i alla fall att Sandbrink byter ägare, eller arrendator, någon gång mellan 1719 och 1755. Anders Esbiörnsson dör eller flyttar 1736. Per Persson flyttar in någon gång mellan 1755 och 1759.  Inga barn föds på gården under perioden 1719 och 1759 som det tycks men det kanske beror på bristfälliga kyrkböcker. Min hypotes är att gården brändes 1719 och låg mer eller mindre för fäfot under perioden fram till 1750-talet då den nuvarande byggnaden uppfördes, kanske på murarna av den gamla gården. Hur ska jag bekräfta eller falsifiera det antagandet?
 
Tacksam för hjälp
 
Torleif Malm