NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-29
Skrivet av: Lisbeth Rithander (Skottarp) skrivet 2003-09-16, 19:37
Hej Anders och Henrik,
 
Det här vållade huvudbry, men det sägs ju att det är nyttigt för hjärncellernas bevarande.  
 
Efter en titt i C:1 Torö,  finner jag detta (jag hade heller inte noterat källan tidigare och ej heller alla barnen):
1748 Augusti 25 föddes Lotsdrängens Jöns Erssons dotter döpt den 26 dito vid ? Catharina
 
1751 Nr 5 Den 1 maj  födde Lotsdrängen Jöns Erssons och hustru Catharina Olofsdotters barn Anna , döpt den 5 dito. Storhamn
 
1753 Nr 13 Den 13 october födde Lotsdrängen Jöns Erssons och hustru Catharina Olofsdotters barn Eric vid Storhamn, döpt d 14 dito.  
 
1754 Nr 11 Den 27 november födde Lotsdrängen Jöns Erssons och Carin (? Det står faktiskt så) Olofsdotters barn Olof vid Storhamn, döpt den 28 dito.
 
1758 Nr 12 Den 3 augusti födde Lotsmannen Jöns Erssons och Carin Olofsdotters barn Eric vid Storhamn, döpt den 6 dito.
 
1764 Nr 16 Den 6? november Lotsmannen Jöns Ersson och Carin Ololofsdotters barn Christina vid Stora Gunnarn, döpt ?
 
I C:2 Torö finner jag under döda följande:
1776 Nr 13 29 november hustrun Catharina Olofsdotter vid Stora Gunnarn  ------? Begravd 6 december. 52 år gammal.
 
Hur stämmer det med dina anteckningar angående syskonen Jönsson/Holm?
 
 
Tyvärr så har jag inga kort från Trosa och inte Torös tidiga Hfl i min ägo, men de får nu införskaffas. Efter en sökning i Nycopias register återfinner jag Carin (Olofsdotter) Thunmans födelseuppgifter men inte någon vigselnotis.
 
Jag gjorde också en sökning i Disbyt och fann att tre forskare hade namnet Catharina f 1724 som hustru till Jöns Ersson Holm. Fler barn ska finnas men det är en sådan salig blanding på födda ,vigda, döda och mantalsuppgifter på C:1, så det lär ta tid att få fram allt.
 
Jag känner mig helt ställd när det gäller Carin kontra Catharina eftersom jag inte hittade födelsedata på Catharina f 1824 på Torö.
 
Jag får återkomma angående Carin Thunman f 1722 i Trosa, då jag får dessa kort eller när jag hittar Catharina f 1824 på Torö.  
   
Hälsningar/Lisbeth