NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-05
Skrivet av: Karin Jegelius skrivet 2000-05-12, 10:58
Hej Birgitta! Jag har just printat ut Ditt inlägg från 7 maj, jag åker ut till Sågsten idag efter jobbet, så jag ska kolla upp vad jag kan hitta om platserna Du nämner. Mina föräldrar har köpt sommarställe i Sågsten på gamla dar så jag kan inte så mycket om Torös historia (än). Däremot tror jag att pappa har några gamla kartor som fanns i huset när dom köpte det. Sågsten är idag ett sommarstugeområde med en del gamla torp, men med sommarstugebebyggelse från 40-50 talet. I början av seklet fanns det ett tegelbruk där, men jag tror att det lades ner på 30-talet (rätta mig gärna om jag har fel...) Idag skymtar bara stengrunden som ett minne från svunna tider. Tegelbruksvägen i området har säkert fått sitt namn därifrån. Huset vi bor i kallas Sjövillan och är ett stenhus från 1800-talet precis nere vid den gamla ångbåtsbryggan. Jag tror att någon berättade att det har varit någon form av skeppshandel i vårt hus för länge sedan.. Det finns även ett båtvarv i området. Det sker väl inga båtbyggen där, men det är en plats för vinterförvaring av båtar.  
Beträffande kyrka/kyrkogård o s v finns det förutom kyrkogården vid Torö Kyrka även en liten begravningsplats nästan ända ute vid Ankarudden där färjan går till Öja (Landsort). Jag tror att de flesta som är begravda där kommer från öarna (Krokskär, Öja, Krogen) samt en del drunknade. Det finns en ganska intressant karta (sjökort) uppsatt på en av byggnaderna vid Ankarudden, den visar dels var farleden gick för i tiden (1500-talet och framåt tror jag) samt även hur bebyggelsen såg ut.  
Jag återkommer med en rapport efter helgen!
Hälsningar Karin