NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-10
Skrivet av: Birgitta R Larsson skrivet 2004-09-10, 00:24
Hej Ingegerd!
Tack för dina uppgifter. Tack även till Hans Lidhall, som bidrog med uppgifter från Ytterby.
 
Om Paulina och Otto dog späda, kan det kanske förklara varför jag inte funnit några uppgifter om dem i samband med exempelvis bouppteckning efter deras far Peter Raaholt.
Lustigt nog fann jag på FamilySearch både Paulina Andreetta Petersdotter Raaholt född 1843 och Otto Petersson Raaholt född 1846. Family Search innehåller väl i och för sig relativt ofta uppgifter som man inte kan lita på, kan jag tänka mig.
 
För att hitta några uppgifter om föräldrarna till Peter Raaholt, kanske jag bör titta i vigselboken för antingen
Rommelanda C:2, vigda 1842-11-03 (se Kenneths inlägg ovan) eller  
vigselboken för Ytterby ? 1862-03-30.
Är det någon som är duktig på att tyda det handskrivna ur vigselboken Rommelanda C:2 ovan, så skulle jag bli mycket glad.
Eller kanske går det att få fram motsvarande uppgift om Peters föräldrar från Ytterby vigselbok 1862-03-30?
(Eller kanske var det inte självklart att man i vigselboken skrev ut föräldrarna till Peter Raaholt, eftersom han kom från Norge (och det därmed inte fanns anledning att hinderspröva mer än så inför ett stundande äktenskap). För jag antar att en anledning till att man i vigselböcker ofta finner uppgifter om brudens och brudgummens föräldrar var just att man vill försäkra sig om att brud och brudgum inte var (nära) släkt.
 
Birgitta