NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-05-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-05-14
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2009-03-23, 10:34
Hej Kristina.
 
Tyvärr har jag gått bet på att finna familjen inflyttad till Södertälje 1916. Dock fick paret Holmgren/Cervin en son, Valter Gustaf, i Södertälje Landsförsamling den 6/6 1922. SCB-utdraget för födda i Södertälje Landsfs 1922 anger Hale (?) som bostadsadress.
 
I Rotemansarkivet på Stockholms Stadsarkivs hemsida, kan man finna familjen inflyttad någon gång under 1925 (inget exakt datum anges) till Brännkyrka fs och Örby Villastad. De kommer då närmast från Södertälje. Samma år, inte heller här få man ett exakt datum) flyttar familjen till Maria fs och Sofieberg. Denna del av Maria fs ombildades dock samma år till Högalid fs.  
 
Carl Gustaf Holmgren anges under denna perioden arbeta som Maskinist.
 
Den 13/10 1928 avlider Montören Carl Gustaf Holmgren enligt SCB-utdrag, döda Stockholms stad och Högalids fs. Dödsorsaken anges till Olyckshändelse, förbränning. Hemadress anges till Sofieberg 3, Långholmen men dödsfallet ska ha inträffat på Vanadisvägen 4.  
 
Familjegraven återfinns på Skogskyrkogården. Enligt uppgifter från CD'n Begravda i Sverige ska Gösta Evald ha begravts i oktober 1928 likts sin far men hans dödsnotis har jag inte kunnat finna varför jag tror uppgiften är felaktig. Gösta Evald finns med sina föräldrar och bror i Rotemansarkivet fram tom 1925 men pga PUL visas inte deras namn och födelsedata.  
 
--
Holmgren, Gösta Evald
Gosse
 
Begravd 20/10 1928
 
Stockholm, Skogskyrkogården, avd. 1, kv. 15, nr. 997 (kista, nr 1 i graven)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
 
--
Holmgren, Karl Gustaf
Montör
 
Begravd 21/10 1928
 
Stockholm, Skogskyrkogården, avd. 1, kv. 15, nr. 997 (kista, nr 2 i graven)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
 
--
Holmgren f. Cervin, Tekla Sofia Elisiv
Änkefru
 
Begravd 8/8 1960
 
Stockholm, Skogskyrkogården, avd. 1, kv. 15, nr. 997 (kista, nr 3 i graven)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
 
--
Holmgren, Walter Gustaf
f. 6/6 1922
Herr
 
Sollentuna (Sollentuna, Sollentuna kn, Stockholms län)
 
Död 10/8 1997
Begravd 5/9 1997
 
Stockholm, Skogskyrkogården, avd. 1, kv. 15, nr. 997 (urna, nr 6 i graven)
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
 
mvh Helene