NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-03-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-03-14
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2015-01-15, 19:08
Jag forskar i min farmors släkt runt Sala och har just funnit en möjlig koppling till domprosten Reinholdius Ragvaldi som dog i Strängnäs 1599. I Norrby socken (landskapet Uppland men Västmanlands län) fanns åren 1593-1619 en kyrkoherde Andreas Caroli. I Uppsala stifts herdaminne anges att hustrun hette Sara och som änka 1628 i kungligt brev beviljades skattefrihet för gård i Söderby, Norrby sn. Paret hade åtminstone två döttrar; Margareta Andersdotter och Karin Andersdotter (min anmoder) som var gift med Andreas efterträdare som kyrkoherde i Norrby sn Laurentius Olai (Gåse).
I en dombok för Simtuna härad 1684 (bild 3760) har jag nu funnit ett rättsfall där Andreas Carolis och hustru Saras dotter Margareta framträder som vittne. Hon berättar att hennes far var Herr Andreas och modern var Sara Reinholdzdotter. Detta efternamn har jag tidigare aldrig sett i någon skrift eller inlägg på nätet.
Sara Reinholdzdotter bör ha bott med sin make i Norrby åtminstone från 1593, då Andreas Caroli undertecknar Uppsala mötes beslut som företrädare för Norrby sn. Döttrarna Karin och Margareta föddes senast under 1590-talet. Sara lever som änka in på 1630-talet.
Ett fadersnamn Reinhold på 1570-talet är ovanligt. Jag kan inte finna någon sådan i området kring Sala. I släkten kommande generationer vimlar det av kyrkoherdar samt en och annan officer och statlig tjänsteman.
Kan denna Sara Reinholdzdotter vara dotter till domprost Reinholdius Ragvaldi i Strängnäs och dennes hustru Margareta Botvidsdotter? Var Saras dotter Margareta uppkallad efter sin mormor? Margareta Botvidsdotter var dotter till biskop Botvid Sunesson i Strängnäs.
Jag har just beställt hem ett ex av Strängnäs stifts herdaminne del 2. Men vad jag förstått av inlägg på nätet anges där ingen dotter Sara. Å andra sidan vet jag att herdaminnen inte är fullständiga källor vad gäller släktforskning. Någon som vet mer om detta? Gäller även Andreas Carolis bakgrund innan han hamnade i Norrby sn. Jag är väldigt tacksam för alla tips.
Med vänlig hälsning/Paul Neptune