NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12
Skrivet av: Torbjoern Eriksson skrivet 2008-04-11, 17:45
Att. Jan Haraldsson.
För ett år sedan efterfrågade du bonden Olof Nilssons föräldrar mm. Jag har tidigare inte forskat om mina anfäder i Sträng
näs socken. Men jag härstammar efter Olofs son Olof Olofsson född 1735 vid Pålstorp och död i Biholm Ärja socken 1795.
Men så finner jag följande berättelse i Åkers sockens förnämliga Döds och begrafningsbok.
Död den 31 mars år 1777 Jonas Olofssons i Skämby moder hustru Brita Jansdotter . Gift vid 23 års ålder med Sonen Olof  
Nilsson i Lundby och Strengnäs socken. Hade med honom 12 barn. 8 söner och 4 döttrar av vilka 2 söner och 1 dötter gått före modern.
Sedan hon med sin man bott i åtskilliga socknar blev hon enka i Toresund år 1771 då hennes son Jonas Olsson i Skämby tog
henne till sig. Hon har varit mycket sjuk och hela tiden sängliggande.
 
Jag finner sedan makarna från år 1764 boende hos sonen Per Olofsson vid Hunsta i Toresund. Då sonen år 1767 flyttar till
Stora Enby kommer det gamla paret till Fattigstugan och här avlider Olof Nilsson 29 juli år 1771 . Efter detta tar sonen
Jonas Olsson i Skämby hand om sin gamla mor.  Det heter ju att ett par föräldrar kan ta hand om 12 barn men att inget
barn kan sedan ta hand om sina föräldrar. Till sist kom sonen Jonas detta tal på skam.
 
Mvh
Torbjörn Eriksson