NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12
Skrivet av: Gunnar Ståhl skrivet 2000-01-02, 18:06
Lars-Gunnar! Matsson, Johan och Anders från Åker, Järsta.
 
Du frågade om jag visste vad som hände med Johan efter 1749. När jag tittade i mina anteckningar kom jag ihåg att jag upprättat ett miniregister över rotarna Åby, Lundby och Malmby i Str lfs. Och jag hade ytterligare anteckningar som inte lagts in i datorn.
 
Vad Johan Matsson gör efter 1749 (då han bor i Malmby) vet jag inte. Johan (Jan) finns under Löt 1741, där hans bror Mats byter av ungefär samtidigt som Johan gifter sig med dottern till Anders Persson i Malmby, Kerstin Andersdotter. - Men 1749 då Anders Persson står antecknad som död försvinner Johan M och hustrun från hfhl. - Ingen anteckning har jag om fortsättningen för dem.
 
En annan intressant notering hittade jag dock: Den 19 okt 1729 vigs drängen Anders Matsson ifrån Åker samt pigan Maretta [Marita?] Andersdotter i Löt. Vittne hr Anders Stregner.
 
Nu saknas hfhl Str lfs 1724 - 1740 och dödbok 1735 - 1773 så det krävs litet extra pyssel att få ihop uppgifterna. När hfhl börjar igen 1741 finns ingen Anders Matsson och Marita Andersdotter i Löt, som annars tycks vara mötesplats för Mats' i Järsta barn.
 
Däremot går de som bor i Löt, då eller senare, Anders Andersson [f 1715] och hustru Margareta Andersdotter [f 1705] samt pigan Marit Andersdotter (inte samma som ovan) och svärmodern [f 1679] inte helt fria från misstanken att vara släkt på något sätt med Anders Matssons Marita (syster till någon av de äldre?). Om inte Anders Strengner är far till Marita. Jag har inte sökt alls, men kanske gör det av nyfikenhet.
 
Gunnar