NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-12
Skrivet av: Gunnar Ståhl skrivet 1999-12-29, 23:03
Lars-Gunnar!
 
Jag såg jag hade förväxlat Johan och Jonas.
 
Om svärfadern hette Per eller Olof är en osäkerhetsfaktor. Det är ett par år sedan jag arbetade med Åker och Str lfs och sfs.
 
Jag har notering från mtllängd 1745 där vi har Anders Persson, Norrby med drängen Mats.
 
Vigselbok Str E:1 1745 3/11 innehåller drängen Mats i Norrby och pigan Katarina Olofsdotter.  
 
Föd/dopbok säger för dottern Katarina Matsdotter 1751 17/12 fader Mats Matsson och moder Katarina Persdotter(!?).
 
I föd/dopbok för Anders, f 1755 29/10 (här står det: Norrby i södra socknen) anges fader Mats Matsson och moder Carin Olofsdotter.
 
Osäker blir jag på vad Du menar med Norrby på landet. För mig ligger det Norrby (i Str lfs) som jag arbetar med (idag by) OSO om Strängnäs i området med Löt, Låsta, Åby och Malmby. Är det landet?
 
Osäkerheterna med två st Karin Olofsdotter kommer från hfhlängder. Osäkerheten om svärfadern (Olof? Per?) kommer ur divergerande uppgifter i föd/dopbok.
 
Någon gång har jag bedömt att uppgiften om moderns namn som Persdotter kunde vara en felskrivning, men inte noterat full säkerhet, men behov av ytterligare kontroll.
 
Jag fortsätter.
 
M v h
 
Gunnar